E-learning, blended learning módszertani tananyag és irányelvek
Abstract :
Az Államreform Operatív Program keretében megvalósuló Közigazgatási Vezetői Akadémia című kiemelt projekt Az ÁROP 2.2.1. és ÁROP 2.2.2. projektek keretében kidolgozásra kerültek a kompetencia alapú, moduláris rendszerű közigazgatási vezetőképzési rendszer egyes elemei; ezek fókuszai az általános vezetői kompetenciák fejlesztése, valamint a vezetői a stratégiai készségek fejlesztése.
Jelen projekt keretében ezen modulok integrálásával, Közigazgatási Vezetői Akadémia néven új, kormánytisztviselői vezetői képzési rendszer kerül kidolgozásra.
A képzés célorientált módon, rendszerbe foglalva közvetíti a közigazgatás által igényelt vezetési ismereteket és készségeket; ezek strukturális elemekként együttesen adják az Akadémia különböző vezetői igényeket kielégítő komplexitását.
Jelen képzés célja az e-learning bemutatása.
Jelen tanulmány célja, hogy elméleti és gyakorlati segítséget adjon a „Közigazgatási Vezetői Akadémia” tanárainak, trénereinek és szakértőinek a „blended learning” megközelítés célirányos használatához, illetve egyszerűbb digitális tartalmak (tananyagok) és tesztek elkészítéséhez.
Az e-learninget olyan speciális információ- és tudásközvetítő folyamatként definiáltuk, amely kommunikációs csatornaként számítógépet, illetve különböző, egymással hálózati összeköttetésben álló informatikai eszközt használ. A lényeg a pedagógiai értelmezésben rejlik. Eb-ben a megközelítésben az e-learning több módszertani területet integráló képzési technológia.
Nagy távolságokat képes áthidalni, akárcsak a távoktatás, de azzal ellentétben a visszacsatolás idejét akár azonnalira is lerövidítheti. Multimédiás, azaz hang- és videó-fájlokat kezelő tulajdonságai nemcsak vonzóvá, hanem motiválóvá is teszik. Emellett az informatika valamennyi előnye kihasználható: többek között egyénre szabott oktatási programok állíthatók össze (nagyfokú individualizáció), a felhasználó teljesítménye tetszés szerinti szempontok alapján értékelhető, a közvetített tudás pedig gyorsan és költség-hatékonyan fejleszthető.
A „Blended Learning” leggyakrabban alkalmazott definíciója ezt az újszerű képzési/fejlesztési megközelítést a hagyományos tantermi programok és az online tartalmak/interakciók mixeként írja le. A vezetésfejlesztő programok esetében azonban a klasszikus és virtuális tréningek szinergiájánál határozottan többről van szó. Nem létezhet hatékony vezetőképzés ugyanis erőteljes gyakorlatorientáció és a program résztvevői (hallgatói) között kialakuló kapcsolatháló („network”) tudatos fejlesztése nélkül.