Szerző dc.contributor.author | Kavas László | |
Szerző dc.contributor.author | Varga Béla | |
Szerző dc.contributor.author | Tóth József | |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2024-06-28T07:12:09Z | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2024-06-28T07:12:09Z | |
Kiadás dc.date.issued | 2023 | |
Issn dc.identifier.issn | 1789-770X | |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/26351 | |
Kivonat dc.description.abstract | A publikációban arra a kérdésre keresik a szerzők a választ, hogy meghatározható-e markáns különbség, illetve sajátosság a különböző gázturbinás hajtómű-konstrukciók között a károsanyag-kibocsátási jellemzők területén, amennyiben a jelenleg használatba került alternatív tüzelőanyagok valamelyikével történik a hajtóművek üzemeltetése. A mai napig a légi közlekedés környezetkímélő módjának megvalósításában kulcsszerepet játszanak a különböző alternatív tüzelőanyagok. Az eddigi fejlesztések során mind a szintetikus úton előállított, mind a biológiai eredetű gázturbina-hajtóanyagok körében az úgynevezett SAF-kategóriába sorolható tüzelőanyag-változatok alkalmazására került sor a legelterjedtebb mértékben. A prezentáció néhány légijármű-típusban alkalmazott hajtóműváltozat üzemeltetése során a kimutatott károsanyag-kibocsátásban tapasztalt változási trendeket vizsgálja. | |
Kivonat dc.description.abstract | In the publication, the authors seek an answer to the question of whether a marked difference or peculiarity can be determined between the different gas turbine engine constructions in terms of emission characteristics, if the engines are operated with one of the currently used alternative fuels. To this day, various alternative fuels play a key role in the implementation of environmentally friendly aviation. During the developments so far, both synthetically produced and biologically derived gas turbine propellants, the so-called SAF (Sustainable Aviation Fuels) fuel versions were used to the most extent. The presentation examines the change trends experienced in the detected harmful emissions during the operation of the engine versions used in some types of aircraft. | |
Nyelv dc.language | hu | |
Kulcsszó dc.subject | alternatív tüzelőanyag | |
Kulcsszó dc.subject | gázturbinás hajtómű | |
Kulcsszó dc.subject | károsanyag | |
Kulcsszó dc.subject | SAF | |
Kulcsszó dc.subject | légi közlekedés | |
Kulcsszó dc.subject | alternative fuel | |
Kulcsszó dc.subject | gas turbine engine | |
Kulcsszó dc.subject | pollutant | |
Kulcsszó dc.subject | aviation | |
Cím dc.title | Kapcsolat a különböző gázturbinás hajtóművek és a SAF-tüzelőanyagok használatához kapcsolódó károsanyag-kibocsátás között | |
Cím változat dc.title.alternative | The Relationship Between Different Gas Turbine Engines and Emissions Related to the Use of SAF Fuels | |
Típus dc.type | folyóiratcikk | |
Változtatás dátuma dc.date.updated | 2024-06-25T10:36:52Z | |
Változat dc.description.version | kiadói | |
Hozzáférés dc.rights.accessRights | nyílt hozzáférésű | |
dc.description.notes | A TKP2021-NVA-16 számú projekt az Innovációs és Technológiai Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával, a TKP2021-NVA pályázati program finanszírozásában valósult meg. | |
Doi azonosító dc.identifier.doi | 10.32560/rk.2023.2.20 | |
Tudományág dc.subject.discipline | Műszaki tudományok | |
Tudományterület dc.subject.sciencebranch | Műszaki tudományok/Katonai műszaki tudományok | |
Mtmt azonosító dc.identifier.mtmt | 35069800 | |
Folyóirat dc.identifier.journalTitle | Repüléstudományi Közlemények | |
Évfolyam dc.identifier.journalVolume | 35 | |
Füzetszám dc.identifier.journalIssueNumber | 2 | |
Terjedelem dc.format.page | 185-193 | |
Folyóiratcím rövidítve dc.identifier.journalAbbreviatedTitle | REPÜLÉSTUD KÖZL | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Repülő Sárkány-hajtómű Tanszék | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Katonai Repülő Intézet | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Katonai Repülő Tanszék |