Szerző dc.contributor.author | Gajdács László | |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2024-06-28T07:12:03Z | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2024-06-28T07:12:03Z | |
Kiadás dc.date.issued | 2023 | |
Issn dc.identifier.issn | 1789-770X | |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/26348 | |
Kivonat dc.description.abstract | A hagyományos – légijármű-vezető által vezetett – repülőgépek (hagyományos légi járművek) repülése folyamán nélkülözhetetlen, hogy láthatók legyenek a környezetük számára. Ez megvalósulhat egyrészt olyan műszaki rendszerek alkalmazásával – passzív és aktív radarrendszerek –, amelyek segítségével láthatóvá, illetve beazonosíthatóvá válnak a légi forgalmi irányítás számára. Azonban ezek a légi járművek láthatóvá válhatnak különböző fénytechnikai világítások használatával is, amelynek köszönhetően vizuálisan is észrevehetők (szabad szemmel jól láthatók) lesznek közvetlen környezetük számára. A pilóta nélküli légi járművek fedélzetén találkozhatunk különböző „világítási rendszerekkel”, azonban ezek alkalmazására még csak korlátozottan vannak előírások az Európai Unióban, így Magyarországon is. A drónok biztonságos integrálása a hagyományos légi közlekedési rendszerbe, illetve azonosításuk megvalósítása napjainkban is kiemelt feladatnak számít szerte a világon. Megítélésem szerint fontos lenne a pilóta nélküli ... | |
Kivonat dc.description.abstract | Conventional or manned aircrafts need to be visible to their surroundings during their flight. On one hand, this can be achieved by using technical systems (passive and active radar systems) to make them visible and identifiable to Air Traffic Control, among others. However, these aircraft can also be made visible by using various lighting systems, making them visually visible to their immediate surroundings (clearly visible to the naked eye). Various lighting systems are used onboard unmanned aerial vehicles, but there are only limited regulations for their use in the European Union, including in Hungary. In my opinion, it would be important to create the legal and technical environment for the visual visibility of unmanned aerial vehicles. This publication aims to highlight the importance of this issue. | |
Nyelv dc.language | hu | |
Kulcsszó dc.subject | drón | |
Kulcsszó dc.subject | láthatóság | |
Kulcsszó dc.subject | jogszabály | |
Kulcsszó dc.subject | repülésbiztonság | |
Kulcsszó dc.subject | vizuális | |
Kulcsszó dc.subject | megvilágítás | |
Kulcsszó dc.subject | drone | |
Kulcsszó dc.subject | visibility | |
Kulcsszó dc.subject | legislation | |
Kulcsszó dc.subject | aviation safety | |
Kulcsszó dc.subject | visual | |
Kulcsszó dc.subject | illumination | |
Cím dc.title | A drónok vizuális láthatóságának jelentősége | |
Cím változat dc.title.alternative | The Importance of Visual Visibility of Drones | |
Típus dc.type | folyóiratcikk | |
Változtatás dátuma dc.date.updated | 2024-06-25T10:23:21Z | |
Változat dc.description.version | kiadói | |
Hozzáférés dc.rights.accessRights | nyílt hozzáférésű | |
Doi azonosító dc.identifier.doi | 10.32560/rk.2023.2.17 | |
Tudományág dc.subject.discipline | Műszaki tudományok | |
Tudományterület dc.subject.sciencebranch | Műszaki tudományok/Katonai műszaki tudományok | |
Mtmt azonosító dc.identifier.mtmt | 35069758 | |
Folyóirat dc.identifier.journalTitle | Repüléstudományi Közlemények | |
Évfolyam dc.identifier.journalVolume | 35 | |
Füzetszám dc.identifier.journalIssueNumber | 2 | |
Terjedelem dc.format.page | 157-168 | |
Folyóiratcím rövidítve dc.identifier.journalAbbreviatedTitle | REPÜLÉSTUD KÖZL | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Repülőfedélzeti Rendszerek Tanszék | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Katonai Műszaki Doktori Iskola | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Katonai Repülő Intézet |