Online manipuláció: a humán döntéshozás meghackelése és manipulációs technikák a digitális világban
Absztrakt :
A Cambridge Analytica botránya óta sok vita folyik az online manipulációról a tudományos életben. Elkezdtük megérteni az online manipuláció mechanizmusát – hogyan működik együtt a viselkedéstudomány, a big data technológia és a mikrotargeting –, de csak találgatni tudunk a hatékonyságáról. Ebben a tanulmányban néhány, az elmúlt évekből vett példán keresztül szemléltetem a manipuláció fogalmát, hogy bepillantást nyerjünk a tömeges online politikai manipuláció mechanizmusába: hogyan működik, miért nem hasonlítható össze a hagyományos reklám- vagy médiamanipulációval? Melyek a folyamat kulcsfontosságú elemei? Röviden bemutatom a big data és az adatbányászat területét és módszereit, valamint azt a folyamatot, amely az algoritmust biztosítja, lehetővé teszi a mikrotargetinget.
Since the emergence of the Cambridge Analytica scandal, there has been much discussion about online manipulation in the academic field. We have begun to understand the mechanisms of online manipulation – how behavioural science, Big Data technology and microtargeting work together – but we can only speculate about its effectiveness. In this paper, I illustrate the concept of manipulation through some examples taken from recent years, to give an insight into the mechanism of mass online political manipulation: how does it work, why is it not comparable to traditional advertising or media manipulation? What are the key elements of the process? I will briefly describe the field and methods of Big Data and data mining, and the process that provides the algorithm, enabling microtargeting.