A tétel áttekintő adatai

Szerző
dc.contributor.author
Balla János
Elérhetőség dátuma
dc.date.accessioned
2024-04-22T10:30:38Z
Rendelkezésre állás dátuma
dc.date.available
2024-04-22T10:30:38Z
Kiadás
dc.date.issued
2023
Issn
dc.identifier.issn
2786-0760
Issn
dc.identifier.issn
2063-9058
Uri
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/20.500.12944/24673
Kivonat
dc.description.abstract
A tanulmány célja, hogy történeti és államelméleti megközelítésben mutassa be az állam és egyház viszonyát az oktatás területén az Egyesült Királyságban, az Amerikai Egyesült Államokban, Franciaországban, Poroszországban, illetve a Német Császárságban. Noha a liberalizmus mindegyik országban áthatotta a filozófusok és politikai cselekvők nézeteit, nem egyformán és nem egy időben kezdték kiépíteni az állami oktatási rendszert. A liberális államoknak nem a semmiből kellett felépíteniük saját rendszerüket, hanem támaszkodhattak az egyház több évszázados iskolafenntartói tapasztalatára, kidolgozott tantervekre, tankönyvekre. A történeti események hatására az állam befolyása több országban is az egyház rovására növekedett az oktatás területén, míg más helyütt az egyház megőrizhette pozícióját, és az állami oktatás harc és térfoglalás nélkül, békésen, párhuzamosan épült ki. A történeti példák megmutatják, hogy nem helytálló az az állítás, miszerint egy liberális országban az állam és az egyház nem működhet együtt az oktatás területén.
Kivonat
dc.description.abstract
The aim of this study is to present a historical and state-theoretical approach to the relationship between church and state in the field of education in the United Kingdom, the United States of America, France, Prussia and the German Empire. Although liberalism permeated the views of philosophers and political actors in each of these countries, they did not begin to develop their public education systems in the same way or at the same time. Liberal states did not have to build their own systems from scratch, but could rely on the Church’s centuries of experience in school management, curricula, textbooks, etc. Historical events have led to an increase in the influence of the state at the expense of the Church in the field of education in many countries, while in others the Church has been able to maintain its position and public education has developed peacefully and in parallel, without struggle or conquest. It is a faulty assumption that in a liberal country the state and the Church cannot cooperate in the field of education.
Nyelv
dc.language
hu
Kulcsszó
dc.subject
alkotmány
Kulcsszó
dc.subject
állam
Kulcsszó
dc.subject
egyház
Kulcsszó
dc.subject
felvilágosodás
Kulcsszó
dc.subject
filozófia
Kulcsszó
dc.subject
iskola
Kulcsszó
dc.subject
oktatás
Kulcsszó
dc.subject
szétválasztás
Kulcsszó
dc.subject
constitution
Kulcsszó
dc.subject
state
Kulcsszó
dc.subject
church
Kulcsszó
dc.subject
enlightenment
Kulcsszó
dc.subject
philosophy
Kulcsszó
dc.subject
school
Kulcsszó
dc.subject
education
Kulcsszó
dc.subject
separation
Cím
dc.title
A szekuláris oktatás kialakulása : az állami nevelésügy mérföldkövei történeti és államelméleti megközelítésben
Cím változat
dc.title.alternative
The Development of Secular Education : Milestones in Public Education from a Historical and State Theoretical Perspective
Típus
dc.type
folyóiratcikk
Változtatás dátuma
dc.date.updated
2024-04-19T13:19:31Z
Változat
dc.description.version
kiadói
Hozzáférés
dc.rights.accessRights
nyílt hozzáférésű
Doi azonosító
dc.identifier.doi
10.32575/ppb.2023.4.9
Tudományág
dc.subject.discipline
Bölcsészettudományok
Tudományterület
dc.subject.sciencebranch
Bölcsészettudományok/Neveléstudományok
Mtmt azonosító
dc.identifier.mtmt
34800965
Folyóirat
dc.identifier.journalTitle
Pro Publico Bono: Magyar Közigazgatás
Évfolyam
dc.identifier.journalVolume
11
Füzetszám
dc.identifier.journalIssueNumber
4
Terjedelem
dc.format.page
173-192
Folyóiratcím rövidítve
dc.identifier.journalAbbreviatedTitle
PRO PUBLICO BONO (2013-)
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Vallás és Társadalom Kutatóintézet
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Közigazgatás-tudományi Doktori Iskola


A tételhez tartozó fájlok

A szekuláris oktatás kialakulása : az állami nevelésügy mérföldkövei történeti és államelméleti megközelítésben
 
 

Ez a tétel a következő gyűjteményekben található meg

A tétel áttekintő adatai

Tallózás a gyűjteményekben

Kategóriák és gyűjtemények
Megjelenés dátuma
Szerző
Cím
Tárgyszó
Feltöltés dátuma
Közszolgálati Online LexikonMagyary ArchívumLudovika Gyűjtemény