Tanárok mint influenszerek? A közösségi média oktatási használata
Absztrakt :
Az infokommunikációs technológia folyamatos fejlődésével egyre inkább átjárja a mindennapi pedagógiai munkát a digitalizáció és a digitális pedagógia. A szakirodalom és saját előzetes kutatásaink is rávilágítanak a közösségi média használatában rejlő oktatási lehetőségekre. A felületeken megtalálható oktatási tartalmak, azok felhasználása, integrálása a tanórai tevékenységekbe egyrészt megfelelő tanári digitális kompetenciát feltételez, másrészt elengedhetetlenül szükséges hozzá a kritikai gondolkodás megléte. Mindezeken túl kiváló lehetőséget nyújthat a tanárok módszertanának kiszélesítéséhez. Jelen kutatásban céljaink a következők: bemutatni a magyar oktatási influenszerek tevékenységét, konkrét példákon keresztül, feltérképezni, hogy milyen típusú digitális tartalmat gyártanak azok az oktatási véleményvezérek, akik a legnagyobb népszerűséget és interakciót váltják ki a követőikből. Mindezek fényében adekvát választ próbálunk adni a kutatási kérdésünkre: hogyan lehet az oktatási influenszertartalmakat pedagógusként tanóráinkon felhasználni mint a pedagógiai szemléltetés- és attitűdváltást segítő, tanterven túli, iskolán belüli és kívüli formális, informális és non-formális tanulási formákat.
With the continuous development of information and communication technologies, digitisation and digital pedagogy increasingly pervade everyday pedagogical work. The literature and our preliminary research also shed light on the educational opportunities inherent in the use of social media. The educational content found on the interfaces, their use, and integration into classroom activities presupposes, on the one hand, adequate digital competence of teachers, and, on the other hand, the existence of critical thinking. In addition to all this, it can provide an excellent opportunity to broaden the teachers’ methodology. In this research, our goals are as follows: we present the activities of Hungarian educational influencers through specific examples, we map the type of digital content produced by professional opinion leaders who generate the most popularity and interaction from their followers. In light of all this, we are trying to give an adequate answer to our research question: how educational influencer content can be used as a teacher in our classes, as formal, informal, and non-formal forms of learning beyond the curriculum, inside and outside the school, that help in pedagogical illustration and attitude change.