Szerző dc.contributor.author | Burány Judit | hu_HU |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2024-04-04T08:04:47Z | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2024-04-04T08:04:47Z | |
Kiadás dc.date.issued | 2023 | hu_HU |
Issn dc.identifier.issn | 2676-9816 | hu_HU |
Issn dc.identifier.issn | 2060-0437 | hu_HU |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/21688 | |
Kivonat dc.description.abstract | Napjaink globális mozgalma, a testpozitivitás rámutat, hogy a világtörténelem során bizonyos testeket a többinél rendre kevésbé szépnek és értékesnek minősítettek, ami miatt egyesek jogtalan előnyhöz jutottak másokkal szemben. Ez a szemléletmód dominált a 20. századi magyar történelemben is, mind a Horthy-korszakban, mind az azt követő szocialista évtizedekben. Az ország lakóinak teste egy kollektív testképzetté állt össze, és a rendszer az állampolgárok testére is kiterjesztette felügyeleti jogát, azzal szemben elvárásokat támasztott. A Horthy-korszakban ennek oka a vesztes világháborúban, valamint a hadsereg létszámának maximalizálásában keresendő, és közvetve az ország morális talpra állásának is részét képezte. A hatalom a magyar történelem során először arra is rádöbbent, hogy az iskola, mint intézmény és színtér, kiváló lehetőség a rendszer ideológiájának megerősítésére. Megjelent az újragondolt, dán mintát követő testnevelés-oktatás, a militarista színezetű ifjúsági mozgalmak és egyéb sportkörök. | hu_HU |
Kivonat dc.description.abstract | The global movement of our time, body positivity, points out that throughout world history certain bodies have been deemed less beautiful and valuable than others. This approach dominated 20th century Hungarian history, both in the Horthy era and in the socialist decades that followed. The bodies of the country’s population was assembled into a collective body concept, the system extended its right of surveillance to the bodies of its citizens, and it imposed expectations on them. In the Horthy era, the reason for this was the defeat in the world war and the maximisation of the army’s numbers, thus indirectly part of the country’s moral recovery. For the first time in Hungarian history, the authorities also realised that the school, as an institution and a stage, was an excellent opportunity to reinforce the ideology of the regime. The physical edu- cation was reformed, following the Danish model, militaristic youth movements and other sports circles appeared. | hu_HU |
Nyelv dc.language | hu | hu_HU |
Kiadó dc.publisher | Ludovika Egyetemi Kiadó | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | test | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | szimbólum | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | testnevelés-oktatás | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | Horthy-korszak | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | testpozitivitás | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | body | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | symbol | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | physical education | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | Horthy-era | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | body positivity | hu_HU |
Cím dc.title | A test szerepe a Horthy-korszak oktatáspolitikájában | hu_HU |
Cím változat dc.title.alternative | The Role of the Body in Horthy era Education Policy | hu_HU |
Típus dc.type | folyóiratcikk | hu_HU |
Változat dc.description.version | kiadói | hu_HU |
Hozzáférés dc.rights.accessRights | nyílt hozzáférésű | hu_HU |
Doi azonosító dc.identifier.doi | 10.32563/hsz.2023.4.12 | hu_HU |
Tudományág dc.subject.discipline | Társadalomtudományok | hu_HU |
Tudományterület dc.subject.sciencebranch | Társadalomtudományok/Hadtudományok | hu_HU |
Mtmt azonosító dc.identifier.mtmt | 34767237 | hu_HU |
Folyóirat dc.identifier.journalTitle | Hadtudományi Szemle | hu_HU |
Évfolyam dc.identifier.journalVolume | 16 | hu_HU |
Füzetszám dc.identifier.journalIssueNumber | 4 | hu_HU |
Terjedelem dc.format.page | 213-231 | hu_HU |
Kiadás helye dc.publisher.place | Budapest | hu_HU |