Tudományos elõmenetel a katonai pályán. A nemzetközi folyóiratlisták változásainak hatásvizsgálata
Absztrakt :
A tudományos elõmenetelre a katonai pályán – számos más tényezõ mellett – a nemzet- közi folyóiratlisták változásai is hatást gyakorolnak. Mivel az egyéneknek ezekre nincs közvetlen befolyása, érdemes felkészülni rá, és olyan publikációs stratégiát kidolgozni, amely egyfelõl a folyóiratok tudatos megválasztását jelenti, másfelõl a kutatási és publikációs módszerek nemzetközi sztenderdeknek való megfeleltetését, amely lehetõvé teszi az ún. kvartilis lapokban történõ megjelenést. Tanulmányunkban áttekintjük a tudományos elõmenetel kérdéseit katonai területen, a tudományos teljesítmény értékelését az akadémiai pályán, majd a nemzetközi publikációs listákon belül, a Magyar Tudományos Akadémia IX. Gazdaság- és Jogtudományok Osztálya, Hadtudományi Bizottságának folyó- iratlistáját. Ezután statisztikai módszerekkel megvizsgáljuk a nemzetközi publikációs lista változásának feltételezett hatását a tudományos teljesítményre és az elõmenetelre. Ennek oka, hogy egy-egy felülvizsgálat után egyes cikkek felkerülnek, mások azonban lekerülnek a nemzetközi listáról, ami befolyásolja a tudományos teljesítmény értékelését. Végül a vizsgálati eredmények alapján javaslatokat fogalmazunk meg az egyének és az intézmények számára egy tudatosabb publikációs gyakorlat kialakítására.
Academic progress in the military is influenced by changes in international journal lists, among many other factors. As individuals have no direct influence on these, it is worth pre- paring for them and developing a publication strategy that involves both a conscious choice of journals and the compliance of research and publication methods with international standards that allow publication in the so-called quartile journals. In our study, we will review the issues of academic progress in the military field, the evaluation of academic performance in the academic field, and then the list of journals of the Committee on Military Science within the international publication lists. We then use statistical methods to examine the presumed impact of changes in the international publication list on academic performance and progress. This is because after a revision, some articles are added and others are removed from the international list, which affects the assessment of scientific performance. Finally, based on the results of the study, we make recommendations for individuals and institutions to develop more conscious publication practices.