Szerző dc.contributor.author | Chaves Tiago | |
Szerző dc.contributor.author | Török Bibiána | |
Szerző dc.contributor.author | Fazekas Csilla | |
Szerző dc.contributor.author | Correia Pedro | |
Szerző dc.contributor.author | Karailiev Peter | |
Szerző dc.contributor.author | Oravcova Henrieta | |
Szerző dc.contributor.author | Sipos Eszter | |
Szerző dc.contributor.author | Biró László | |
Szerző dc.contributor.author | Haller József | |
Szerző dc.contributor.author | Jezova Daniela | |
Szerző dc.contributor.author | Zelena Dóra | |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2024-02-13T11:25:13Z | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2024-02-13T11:25:13Z | |
Kiadás dc.date.issued | 2024 | |
Issn dc.identifier.issn | 2045-2322 | |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/21342 | |
Kivonat dc.description.abstract | Learning and memory are important in everyday life as well as in pathological conditions. The median raphe region (MRR) contributes to memory formation, however, its precise role and the neurotransmitters involved have yet to be elucidated. To address this issue, we stimulated the MRR neurons of mice by chemogenetic technique and studied them in the operant conditioning and active avoidance tests. The virus carrier infected a variety of neuron types including both GABAergic and glutamatergic ones. Behavior was not influenced by stimulation. We hypothesize that the lack of effect was due to opposing effects exerted via GABAergic and glutamatergic neurons. Therefore, next we used VGAT-Cre mice that allowed the specific manipulation of MRR-GABAergic neurons. The stimulation did not affect behavior in the learning phase of the operant conditioning task, but increased reward preference and total responses when operant contingencies were reversed. The enhanced responsiveness might be a proclivity to impulsive behavior. Stimulation facilitated learning in the active avoidance test but did not affect reversal learning in this paradigm. Our findings suggest that MRR-GABAergic neurons are involved in both learning and reversal learning, but the type of learning that is affected depends on the task. | |
Nyelv dc.language | en | |
Cím dc.title | The role of the GABAergic cells of the median raphe region in reinforcement-based learning | |
Típus dc.type | folyóiratcikk | |
Változtatás dátuma dc.date.updated | 2024-02-08T13:58:26Z | |
Változat dc.description.version | kiadói | |
Hozzáférés dc.rights.accessRights | nyílt hozzáférésű | |
Doi azonosító dc.identifier.doi | 10.1038/s41598-024-51743-y | |
Tudományág dc.subject.discipline | Orvostudományok | |
Tudományterület dc.subject.sciencebranch | Orvostudományok/Klinikai orvostudományok | |
Mtmt azonosító dc.identifier.mtmt | 34506123 | |
Folyóirat dc.identifier.journalTitle | Scientific Reports | |
Évfolyam dc.identifier.journalVolume | 14 | |
Terjedelem dc.format.page | 1175 | |
Scopus azonosító dc.identifier.scopus | 85182219701 | |
Folyóiratcím rövidítve dc.identifier.journalAbbreviatedTitle | SCI REP | |
Kiadás éve dc.description.issuedate | 2024 | |
Pubmed azonosító dc.identifier.pubmed | 38216718 | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Élettani Intézet | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Szentágothai János Kutatóközpont | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Magatartásélettan és Stressz Kutatócsoport | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Doktori Iskola | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Kriminálpszichológiai Tanszék | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Kéreg alatti moduláció kutatócsoport | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Központi Víruslaboratórium | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Celluláris Neurofarmakológia Kutatócsoport | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Rendészettudományi Kar | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Humán Agyszövet Laboratórium | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | VIII. osztály |