A tétel áttekintő adatai

Szerző
dc.contributor.author
Habibi Seyed Saman
Szerző
dc.contributor.author
Nedae Tousi Sahar
Szerző
dc.contributor.author
Aram Farshid
Szerző
dc.contributor.author
Mosavi Amirhosein
Elérhetőség dátuma
dc.date.accessioned
2024-02-19T16:04:47Z
Rendelkezésre állás dátuma
dc.date.available
2024-02-19T16:04:47Z
Kiadás
dc.date.issued
2023
Issn
dc.identifier.issn
2589-0360
Issn
dc.identifier.issn
2226-5856
Uri
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/20.500.12944/21329
Kivonat
dc.description.abstract
In recent decades, there has been a growing emphasis on the importance of small and medium-sized enterprises (SMEs) as a significant driver of economic growth and enhancer of competitiveness. They constitute an estimated 90% of the total population of businesses, and contribute significantly, up to 40% of Gross Domestic Product (GDP), in emerging markets. Furthermore, these enterprises yield a fundamental function in cultivating job prospects, offering employment to approximately half of the worldwide labor force. However, SMEs often face unique challenges related to their size and resources, including accessing finance, developing new products and services, and identifying optimal locations for their businesses. This study seeks to address the latter issue by analyzing the spatial preferences of small and medium knowledge-based enterprises in Tehran's new business area, utilizing the spatial analyst tools by GIS. The research methodology employed in this study is non-experimental in character. It involves the distribution of a social survey to proprietors of SMEs in order to ascertain the key criteria they prioritize when selecting a location for their business. For the purpose of achieving the objective, a conceptual-operational model was developed, comprising four index categories. These categories are delineated as the personal motivations of the entrepreneur, the characteristics of the internal business environment, the spatial environment surrounding the business, and the institutional factors shaping the space. These components constitute critical determinants of the proposed model. The chosen variables were subjected to spatial analysis, and a business environment assistance map was developed in four zones. Following thorough analysis, the northwestern part of the area under consideration has been identified as the optimal zone, and subsequent recommendations for appropriate strategies have been proposed. The study culminated by offering suggestions for improvement, consisting of the implementation of a contextually-oriented model pertaining to new Iranian business improvement districts (BIDs) as a means of augmenting the status of SMEs.
Nyelv
dc.language
en
Kulcsszó
dc.subject
rban competitiveness
Kulcsszó
dc.subject
Small and medium enterprises (SMEs)
Kulcsszó
dc.subject
Spatial preferences
Kulcsszó
dc.subject
Business environment
Kulcsszó
dc.subject
Urban planning
Kulcsszó
dc.subject
Sustainable Development Goals
Cím
dc.title
Spatial preferences of small and medium knowledge based enterprises in Tehran new business area
Típus
dc.type
folyóiratcikk
Változtatás dátuma
dc.date.updated
2024-02-08T13:02:54Z
Változat
dc.description.version
kiadói
Hozzáférés
dc.rights.accessRights
nyílt hozzáférésű

dc.description.notes
Available online 7 November 2023
Doi azonosító
dc.identifier.doi
10.1016/j.jum.2023.10.001
Tudományág
dc.subject.discipline
Műszaki tudományok
Tudományterület
dc.subject.sciencebranch
Műszaki tudományok/Villamosmérnöki tudományok
Mtmt azonosító
dc.identifier.mtmt
34271216
Folyóirat
dc.identifier.journalTitle
Journal of Urban Management
Évfolyam
dc.identifier.journalVolume
2023
Terjedelem
dc.format.page
1-17
Scopus azonosító
dc.identifier.scopus
85176104180
Folyóiratcím rövidítve
dc.identifier.journalAbbreviatedTitle
J URBAN MANAGE
Kiadás éve
dc.description.issuedate
2023
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Szoftvertervezés- és Fejlesztés Intézet
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Információs Társadalom Kutatóintézet
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Információs Társadalom Kutatóintézet
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Informatikai Tudományok Doktori Iskola
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Szoftvertervezés- és Fejlesztés Intézet
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete


A tételhez tartozó fájlok

Spatial preferences of small and medium knowledge based enterprises in Tehran new business area
 
 

Ez a tétel a következő gyűjteményekben található meg

A tétel áttekintő adatai

Tallózás a gyűjteményekben

Kategóriák és gyűjtemények
Megjelenés dátuma
Szerző
Cím
Tárgyszó
Feltöltés dátuma
Közszolgálati Online LexikonMagyary ArchívumLudovika Gyűjtemény