Author dc.contributor.author | Schuchtár Endre | hu_HU |
Availability Date dc.date.accessioned | 2024-01-25T09:34:25Z | |
Availability Date dc.date.available | 2024-01-25T09:34:25Z | |
Release dc.date.issued | 2023 | hu_HU |
Issn dc.identifier.issn | 1416-6151 | hu_HU |
Issn dc.identifier.issn | 2560-287X | hu_HU |
uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/21302 | |
Abstract dc.description.abstract | Az Európai Vegyianyag-ügynökség (angol rövidítéssel a továbbiakban: ECHA) létrehozása egy EU-rendelettel (REACH) indult 2006-ban. Az Európai Bizottság új ügynöksége azzal a céllal kezdte meg működését Helsinkiben, hogy munkájával támogassa a bizottsági döntéshozatalt és tevékenységet a vegyi anyagokra vonatkozó jogszabályok esetében az emberi egészség és környezet védeleme érdekében, valamint hozzájáruljon a belső piac megfelelő működéséhez, az innovációhoz és az európai vegyipar versenyképességéhez. A szervezet Társadalmi Gazdasági Tudományos Bizottságában (SEAC) ötször beválasztott tagként, a megalakulásától végzett nemzeti szakértői munkám révén láttam rá az uniós jogi aktussal létre- hozott iparágazati közigazgatási szerv fejlődésére, amely mára 600 fős intézetté vált és döntően költségvetési forrásból gazdálkodik (129 millió euró 2021-ben). Amellett, hogy létrejötte az egységes európai közigazgatás irányába mutat, fejlődésére hatással van az Európai Bizottság új keletű politikai irányultsága is, amelyet néhány példa bemutatásával érzékeltetek. | hu_HU |
Abstract dc.description.abstract | The European Chemicals Agency (ECHA) was established in 2006 by means of an EU Regulation (REACH). A new agency of the European Commission has been launched in Helsinki to support Commission decision-making and action on chemicals legislation to protect human health and the environment, and to contribute to the proper functioning of the internal market, innovation and the competitiveness of the European chemical industry. Through my work as a five times elected national expert member in the Socio-economic Analizing Committee (SEAC) since the establishment of this organisation, I have seen the development of the public administration body of the industrial sector established by EU legal act, which has now become an institute with 600 employees and mainly manages budgetary resources (129 MEUR in 2021). In addition to the fact that its creation points towards a single European public administration, its development is also influenced by the recent political orientation of the European Commission, which is illustrated by presenting a few examples. | hu_HU |
Language dc.language | hu | hu_HU |
Rent dc.publisher | Ludovika Egyetemi Kiadó | hu_HU |
Keywords dc.subject | Európai Unió | hu_HU |
Keywords dc.subject | Európai Bizottság | hu_HU |
Keywords dc.subject | Európai Vegyianyag-ügynökség | hu_HU |
Keywords dc.subject | EU-ügynökség | hu_HU |
Keywords dc.subject | vegyi anyagok szabályozása | hu_HU |
Keywords dc.subject | veszélyes kémiai anyagok | hu_HU |
Keywords dc.subject | REACH-rendelet | hu_HU |
Keywords dc.subject | kockázat és gazdasági-társadalmi elemzés | hu_HU |
Keywords dc.subject | EU-vegyipar versenyképessége | hu_HU |
Keywords dc.subject | European Union | hu_HU |
Keywords dc.subject | European Commission | hu_HU |
Keywords dc.subject | European Chemicals Agency | hu_HU |
Keywords dc.subject | EU agencies | hu_HU |
Keywords dc.subject | regulation of chemicals | hu_HU |
Keywords dc.subject | dangerous chemicals | hu_HU |
Keywords dc.subject | REACH regulation | hu_HU |
Keywords dc.subject | risk and socio-economic analysis | hu_HU |
Keywords dc.subject | EU chemical industry competitiveness | hu_HU |
Title dc.title | Az Európai Bizottság vegyianyag- ügynökségének létrehozása és tevékenységének jellemzése tudományos bizottsági tagságom 15 éves tapasztalata alapján | hu_HU |
Title Version dc.title.alternative | The Establishment of the European Chemicals Agency and Its Activities in the Light of my 15 Years’ Experience as a Member of the Scientific Committee | hu_HU |
Type dc.type | folyóiratcikk | hu_HU |
Version dc.description.version | kiadói | hu_HU |
dc.rights.accessRights | nyílt hozzáférésű | hu_HU |
Doi ID dc.identifier.doi | 10.32559/et.2022.3-4.8 | hu_HU |
Discipline Discipline + dc.subject.discipline | Társadalomtudományok | hu_HU |
dc.subject.sciencebranch | Társadalomtudományok/Állam- és jogtudományok | hu_HU |
MTMT ID dc.identifier.mtmt | 34522457 | hu_HU |
dc.identifier.journalTitle | Európai Tükör | hu_HU |
dc.identifier.journalVolume | 26 | hu_HU |
dc.identifier.journalIssueNumber | 3-4 | hu_HU |
Scope dc.format.page | 167-177 | hu_HU |
Place of publication dc.publisher.place | Budapest | hu_HU |