A Z generáció attitűdje a hamis termékek vásárlásával kapcsolatban
Absztrakt :
A tanulmány célja, hogy összehasonlítsa a hazai Z generáció és az uniós azonos korosztály gondolkodását a hamis termékekkel, azok vásárlásával kapcsolatban. Hangsúlyosnak gondoljuk a vizsgálatot, mivel ez az a generáció, amely tagjai egyre nagyobb részben rendelkeznek önálló jövedelemmel vagy a szülők révén saját forrásokkal és az online térben is magabiztosan mozognak. A szekunderkutatás során a releváns szakirodalmi forráselemzés mellett megvizsgáltuk az EUIPO által 2022-ben készített felmérést és a HENT által végzett (2020) hazai vizsgálatot. A vizsgálódást a szándékos vásárlás, a vásárlás motivátorai, a hamis termékkörök és a vásárlástól visszatartó okokra mint dimenziókra szűkítettük. A kutatás során megállapítást nyert, hogy a hamisított fizikai áruk online vásárlása továbbra is elterjedt gyakorlat a fiatalok körében. A hazai és az európai fiatalok elsősorban lábbelit, ruházati termékeket és kiegészítőket (pl. táskát) vásárolnak az interneten.
The aim of the study is to compare the attitudes of the Hungarian Generation Z and the EU counterparts of the same age regarding counterfeit products and their purchase. We find this study crucial, as this generation increasingly has independent income or access to resources through parents and is confidently navigating the online space. In addition to a review of relevant literature during the secondary research, we examined the survey conducted by EUIPO in 2022 and the Hungarian research carried out by HENT in 2020. The research was narrowed down to dimensions such as intentional purchase, motivators for purchasing, categories of counterfeit products, and reasons deterring from making a purchase. The research revealed that the online purchase of counterfeit physical goods remains a prevalent practice among the youth. Both Hungarian and European young individuals primarily buy footwear, clothes and accessories (e.g., bags) online.