Szerző dc.contributor.author | Csató Péter | |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2023-12-04T14:16:04Z | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2023-12-04T14:16:04Z | |
Kiadás dc.date.issued | 2023 | |
Issn dc.identifier.issn | 1789-770X | |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/21075 | |
Kivonat dc.description.abstract | Az elmúlt években rendkívüli mennyiségű üvegházhatású gáz jutott a légkörbe, amelynek nem elhanyagolható része a repüléshez köthető. A jelenleg használt, az 1930-as éveket követően egyre csökkenő mennyiségben kitermelhető kőolaj kiváltására az egyik legígéretesebb alternatívának a szintetikus tüzelőanyagok különböző típusai tűnnek. „Drop-in” jellegük miatt főbb tulajdonságaik megegyeznek a hagyományos repülőgép-üzemanyagokkal,így kompatibilisek a legtöbb repülőgéptípussal. Azonban a szintetikus tüzelőanyagok előállítása sok esetbennehézkes vagy jóval költségesebb folyamattal jár, mint a hagyományos kerozin esetében. Számos terv született már e problémák megoldására, amelyek kivitelezése és új eljárások fejlesztése jelenleg is folyamatban van, figyelembe véve a hazánk által is vállalt 2030-as, valamint 2050-es határidővel a karbonsemleges, majd karbonmentes katonai és polgári légi közlekedés elérésének célját. E cikkben olyan szintetikus alternatív tüzelőanyagokat mutatok be, amelyek potenciálisan alkalmasak lehetnek a kerozin kiváltására. Célom, hogy képet adjak az eddig elért fontosabb eredményekről, és előrevetítsem a szintetikus tüzelőanyagok felhasználásának lehetséges jövőjét. | |
Kivonat dc.description.abstract | In recent years, an extraordinary amount of greenhouse gases have entered the atmosphere, a non-negligible part of it is related to aviation. Different types of synthetic fuels seem to be one of the most promising alternatives to replace the currently used crude oil, which has been produced since the 1930s. Due to their „drop-in” nature, their main properties are the same as conventional jet fuels, so they are compatible with most types of aircraft. However, the production of synthetic fuels in many cases involves a difficult or much more expensive process than in the case of traditional kerosene. Many plans have already been created to solve these problems. The implementation and the development of new procedures are currently underway, taking into account the goal of achieving carbon-neutral and then carbon-free military and civil aviation by the deadlines of 2030 and 2050. In this article, synthetic alternative fuels are presented, which could potentially be suitable for replacing kerosene. My aim is to present the most important results achieved so far and to predict the possible future of the use of synthetic fuels. | |
Nyelv dc.language | hu | |
Kulcsszó dc.subject | SAF | |
Kulcsszó dc.subject | szintetikus tüzelőanyag | |
Kulcsszó dc.subject | Fischer–Tropsch-eljárás | |
Kulcsszó dc.subject | károsanyag-kibocsátás | |
Kulcsszó dc.subject | drop-in üzemanyagok | |
Kulcsszó dc.subject | synthetic fuel | |
Kulcsszó dc.subject | Fischer-Tropsch process | |
Kulcsszó dc.subject | emission of harmful gases | |
Kulcsszó dc.subject | drop-in fuels | |
Cím dc.title | A szintetikus tüzelőanyagok alkalmazásának kérdései a repülésben | |
Cím változat dc.title.alternative | The Issues of Synthetic Fuel Use in Aviation | |
Típus dc.type | folyóiratcikk | |
Változtatás dátuma dc.date.updated | 2023-11-29T15:02:56Z | |
Változat dc.description.version | kiadói | |
Hozzáférés dc.rights.accessRights | nyílt hozzáférésű | |
dc.description.notes | A TKP2021-NVA-16 számú projekt az Innovációs és Technológiai Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával, a TKP2021-NVA pályázati program finanszírozásában valósult meg. | |
Doi azonosító dc.identifier.doi | 10.32560/rk.2023.1.17 | |
Tudományág dc.subject.discipline | Műszaki tudományok | |
Tudományterület dc.subject.sciencebranch | Műszaki tudományok/Katonai műszaki tudományok | |
Mtmt azonosító dc.identifier.mtmt | 34406546 | |
Folyóirat dc.identifier.journalTitle | Repüléstudományi Közlemények | |
Évfolyam dc.identifier.journalVolume | 35 | |
Füzetszám dc.identifier.journalIssueNumber | 1 | |
Terjedelem dc.format.page | 237-256 | |
Folyóiratcím rövidítve dc.identifier.journalAbbreviatedTitle | REPÜLÉSTUD KÖZL | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Katonai Műszaki Doktori Iskola | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | MTMT Központi kezelésű szerzők |