A tétel áttekintő adatai

Szerző
dc.contributor.author
Csató Péter
Elérhetőség dátuma
dc.date.accessioned
2023-12-04T14:16:04Z
Rendelkezésre állás dátuma
dc.date.available
2023-12-04T14:16:04Z
Kiadás
dc.date.issued
2023
Issn
dc.identifier.issn
1789-770X
Uri
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/20.500.12944/21075
Kivonat
dc.description.abstract
Az elmúlt években rendkívüli mennyiségű üvegházhatású gáz jutott a légkörbe, amelynek nem elhanyagolható része a repüléshez köthető. A jelenleg használt, az 1930-as éveket követően egyre csökkenő mennyiségben kitermelhető kőolaj kiváltására az egyik legígéretesebb alternatívának a szintetikus tüzelőanyagok különböző típusai tűnnek. „Drop-in” jellegük miatt főbb tulajdonságaik megegyeznek a hagyományos repülőgép-üzemanyagokkal,így kompatibilisek a legtöbb repülőgéptípussal. Azonban a szintetikus tüzelőanyagok előállítása sok esetbennehézkes vagy jóval költségesebb folyamattal jár, mint a hagyományos kerozin esetében. Számos terv született már e problémák megoldására, amelyek kivitelezése és új eljárások fejlesztése jelenleg is folyamatban van, figyelembe véve a hazánk által is vállalt 2030-as, valamint 2050-es határidővel a karbonsemleges, majd karbonmentes katonai és polgári légi közlekedés elérésének célját. E cikkben olyan szintetikus alternatív tüzelőanyagokat mutatok be, amelyek potenciálisan alkalmasak lehetnek a kerozin kiváltására. Célom, hogy képet adjak az eddig elért fontosabb eredményekről, és előrevetítsem a szintetikus tüzelőanyagok felhasználásának lehetséges jövőjét.
Kivonat
dc.description.abstract
In recent years, an extraordinary amount of greenhouse gases have entered the atmosphere, a non-negligible part of it is related to aviation. Different types of synthetic fuels seem to be one of the most promising alternatives to replace the currently used crude oil, which has been produced since the 1930s. Due to their „drop-in” nature, their main properties are the same as conventional jet fuels, so they are compatible with most types of aircraft. However, the production of synthetic fuels in many cases involves a difficult or much more expensive process than in the case of traditional kerosene. Many plans have already been created to solve these problems. The implementation and the development of new procedures are currently underway, taking into account the goal of achieving carbon-neutral and then carbon-free military and civil aviation by the deadlines of 2030 and 2050. In this article, synthetic alternative fuels are presented, which could potentially be suitable for replacing kerosene. My aim is to present the most important results achieved so far and to predict the possible future of the use of synthetic fuels.
Nyelv
dc.language
hu
Kulcsszó
dc.subject
SAF
Kulcsszó
dc.subject
szintetikus tüzelőanyag
Kulcsszó
dc.subject
Fischer–Tropsch-eljárás
Kulcsszó
dc.subject
károsanyag-kibocsátás
Kulcsszó
dc.subject
drop-in üzemanyagok
Kulcsszó
dc.subject
synthetic fuel
Kulcsszó
dc.subject
Fischer-Tropsch process
Kulcsszó
dc.subject
emission of harmful gases
Kulcsszó
dc.subject
drop-in fuels
Cím
dc.title
A szintetikus tüzelőanyagok alkalmazásának kérdései a repülésben
Cím változat
dc.title.alternative
The Issues of Synthetic Fuel Use in Aviation
Típus
dc.type
folyóiratcikk
Változtatás dátuma
dc.date.updated
2023-11-29T15:02:56Z
Változat
dc.description.version
kiadói
Hozzáférés
dc.rights.accessRights
nyílt hozzáférésű

dc.description.notes
A TKP2021-NVA-16 számú projekt az Innovációs és Technológiai Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával, a TKP2021-NVA pályázati program finanszírozásában valósult meg.
Doi azonosító
dc.identifier.doi
10.32560/rk.2023.1.17
Tudományág
dc.subject.discipline
Műszaki tudományok
Tudományterület
dc.subject.sciencebranch
Műszaki tudományok/Katonai műszaki tudományok
Mtmt azonosító
dc.identifier.mtmt
34406546
Folyóirat
dc.identifier.journalTitle
Repüléstudományi Közlemények
Évfolyam
dc.identifier.journalVolume
35
Füzetszám
dc.identifier.journalIssueNumber
1
Terjedelem
dc.format.page
237-256
Folyóiratcím rövidítve
dc.identifier.journalAbbreviatedTitle
REPÜLÉSTUD KÖZL
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Katonai Műszaki Doktori Iskola
Szerző intézménye
dc.contributor.department
MTMT Központi kezelésű szerzők


A tételhez tartozó fájlok

A szintetikus tüzelőanyagok alkalmazásának kérdései a repülésben
 
 

Ez a tétel a következő gyűjteményekben található meg

A tétel áttekintő adatai

Tallózás a gyűjteményekben

Kategóriák és gyűjtemények
Megjelenés dátuma
Szerző
Cím
Tárgyszó
Feltöltés dátuma
Közszolgálati Online LexikonMagyary ArchívumLudovika Gyűjtemény