Kriogén hajtóanyagok a polgári repülés területén
Absztrakt :
A légi közlekedés növekedésének hatására az elmúlt évtizedekben (1960–2018) az ágazat CO2-kibocsátása 6,8 millió tonnáról 1034 millió tonnára nőtt. Az ICAO globális CO2-csökkentési törekvéseinek elérését célzó intézkedéscsomag fontos technológiai elvárásokat fogalmaz meg a hajtóműgyártókkal szemben is. Ennek megfelelően a gyártók, illetve egyetemi kutatói csoportokkal és kutatóintézetekkel alkotott konzorciumaik lázasan keresik a megoldásokat.Ezek a kutatások kiterjednek új működési alapelvek, szerkezeti megoldások, szerkezeti anyagok, illetve új hajtóanyagok lehetséges alkalmazására is. Az előadást a cseppfolyósított földgáz (LNG1) és kerozint égető, úgynevezett Multi-Fuel Hybrid Engine (MFHE) koncepciója ihlette, feldolgozva a Feijia Yin és társai Performance assessment of a multi-fuel hybrid engine for future aircraft cikkét [6], másrészt vizsgáljuk, hogy az LNG, illetve az LH22 alkalmazása hogyan érinti a repülőgép-hajtóművek tüzelőanyag-hatékonyságát és a várható teljesítményét a kerozin hajtóanyaggal összehasonlítva.
As a result of the growth of air transport in the past decades (1960?2018), the sector’s CO2 emissions increased from 6.8 million tons to 1,034 million tons. The package of measures aimed to achieve ICAO’s global CO2 reduction goals sets important technological expectations for engine manufacturers as well. Accordingly, manufacturers and their consortia with university research groups and research institutes are feverishly searching for solutions. These researches also cover the possible application of new operating principles, structural solutions, structural materials, and new alternative fuels. The paper was inspired by the concept of the so-called Multi-Fuel Hybrid Engine (MFHE) burning Liquefied Natural Gas (LNG) and kerosene, investigated by Feijia Yin et al. [6], on the other hand, we examined how the use of LNG and LH2 affects the fuel efficiency and expected performance of aircraft engines compared to kerosene.