A tétel áttekintő adatai

Szerző
dc.contributor.author
Azahara Cañedo
Szerző
dc.contributor.author
Márton Demeter
Szerző
dc.contributor.author
Manuel Goyanes
Elérhetőség dátuma
dc.date.accessioned
2023-12-05T08:57:20Z
Rendelkezésre állás dátuma
dc.date.available
2023-12-05T08:57:20Z
Kiadás
dc.date.issued
2023
Issn
dc.identifier.issn
1741-3001
Issn
dc.identifier.issn
1464-8849
Uri
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/20.500.12944/20971
Kivonat
dc.description.abstract
Due to the ongoing digitalization process and the emerging importance of social media in shaping news access and distribution, prior studies have examined how journalists respond to the shifting media environment. While these studies have provided valuable insights on the ever-changing habits, norms, and role performance of contemporary journalists, there is limited knowledge on how these practices, once imported to social media, transform and shape the traditional expectations of news organizations. To fill this gap, this study problematizes journalists’ self-construction on social media to further understand how the dynamics of these platforms influence the potential conflicts of interest that can arise between journalists and the companies they work for when building their digital selves. Based on 30 in-depth interviews with Spanish journalists, this study conceptualizes three different social media selves: Nonpartisan, Equidistant, and Allied. Findings also show that the latent surveillance that has traditionally governed journalism is still rampant on social media. However, we argue that the disassociation between the physical newsroom and the digital environment influences journalists’ agency, allowing them to redefine their digital selves from a position of greater power and autonomy.
Nyelv
dc.language
en
Kulcsszó
dc.subject
actor–network theory
Kulcsszó
dc.subject
agency
Kulcsszó
dc.subject
conflict of interest
Kulcsszó
dc.subject
journalism practice
Kulcsszó
dc.subject
journalists’ self-construction
Kulcsszó
dc.subject
social media
Cím
dc.title
The nonpartisan, the equidistant and the allied: How journalists negotiate their digital selves on social media
Típus
dc.type
folyóiratcikk
Változtatás dátuma
dc.date.updated
2023-10-09T09:51:58Z
Változat
dc.description.version
kiadói
Hozzáférés
dc.rights.accessRights
zárt
Doi azonosító
dc.identifier.doi
10.1177/14648849231183246
Tudományág
dc.subject.discipline
Társadalomtudományok
Tudományterület
dc.subject.sciencebranch
Társadalomtudományok/Média- és Kommunikációs tudományok
Mtmt azonosító
dc.identifier.mtmt
34056646
Folyóirat
dc.identifier.journalTitle
JOURNALISM
Wos azonosító
dc.identifier.wos
001007341900001
Scopus azonosító
dc.identifier.scopus
85162950659
Folyóiratcím rövidítve
dc.identifier.journalAbbreviatedTitle
JOURNALISM
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Társadalmi Kommunikáció Tanszék


A tételhez tartozó fájlok

The nonpartisan, the equidistant and the allied: How journalists negotiate their digital selves on social media
 
 

Ez a tétel a következő gyűjteményekben található meg

A tétel áttekintő adatai

Tallózás a gyűjteményekben

Kategóriák és gyűjtemények
Megjelenés dátuma
Szerző
Cím
Tárgyszó
Feltöltés dátuma
Közszolgálati Online LexikonMagyary ArchívumLudovika Gyűjtemény