A tétel áttekintő adatai

Szerző
dc.contributor.author
Budai Balázs
Szerző
dc.contributor.author
Csuhai Sándor
Szerző
dc.contributor.author
Tózsa István
Elérhetőség dátuma
dc.date.accessioned
2023-10-06T13:22:08Z
Rendelkezésre állás dátuma
dc.date.available
2023-10-06T13:22:08Z
Kiadás
dc.date.issued
2023
Issn
dc.identifier.issn
2071-1050
Uri
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/20.500.12944/20966
Kivonat
dc.description.abstract
Today, citizens’ digital readiness and competence are competitive factors. While users with a high level of digital competence are usually associated with intensive and conscious use by consumers, those with a lower level of competence are characterized by passive consumer use and lagging in technology. It is essential to continuously develop and monitor competence levels because digital skills, the way digital tools are used, and the effects of use are interlinked. The importance of digital competence is also evident in public administration because its presence affects the quality of public services, which has an impact on the entire population. In this social aspect, digital competence is extremely important for public administration employees. In our study, we aim to investigate the input competence level of undergraduate (BA) students in public administration, and the output competence level reached after one semester in targeted training. We analyze the values in several dimensions and draw conclusions. When measuring digital competence, we relied on the EU reference material, the Citizen Digital Competence Framework, based on digital competence areas and proficiency levels such as information and data literacy, communication and collaboration, digital content creation, safety, and problem solving. The DigCompSat self-assessment questionnaire was used for the survey. The result of the study was an order of magnitude difference between the self-assessment and the real level of competence of the students. It can be useful for respondents to realize where they have gaps in their knowledge and competence. This is what is referred to as a ’change in attitude‘ in our study. There are factors related to gender, age, and prior training that influence the potential shifts between the segments. It was also found that the above factors applied differently in each range of competence. Concerning implementation of this research, it can be assumed that the larger amplitude movements may not necessarily be knowledge or skills, but rather ’changes in attitude’. Its practical importance might lie in the possibility to orient students.
Nyelv
dc.language
en
Kulcsszó
dc.subject
digital competence
Kulcsszó
dc.subject
DigComp
Kulcsszó
dc.subject
DigCompSat
Kulcsszó
dc.subject
DigKomp
Kulcsszó
dc.subject
DQ
Cím
dc.title
Digital Competence Development in Public Administration Higher Education
Típus
dc.type
folyóiratcikk
Változtatás dátuma
dc.date.updated
2023-10-05T12:30:08Z
Változat
dc.description.version
kiadói
Hozzáférés
dc.rights.accessRights
nyílt hozzáférésű
Doi azonosító
dc.identifier.doi
10.3390/su151612462
Tudományág
dc.subject.discipline
Műszaki tudományok
Tudományterület
dc.subject.sciencebranch
Informatikai tudományok
Mtmt azonosító
dc.identifier.mtmt
34097606
Folyóirat
dc.identifier.journalTitle
Sustainability
Évfolyam
dc.identifier.journalVolume
2023
Füzetszám
dc.identifier.journalIssueNumber
15
Terjedelem
dc.format.page
1-15
Wos azonosító
dc.identifier.wos
001055710000001
Scopus azonosító
dc.identifier.scopus
85169120685
Folyóiratcím rövidítve
dc.identifier.journalAbbreviatedTitle
SUSTAINABILITY-BASEL
Kiadás éve
dc.description.issuedate
2023
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Közszervezési és Infotechnológiai Tanszék
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Gazdaságföldrajzi Településmarketing és Geopolitikai Központ
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Természetföldrajzi Osztály
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Közszervezési és Szakigazgatási Intézet


A tételhez tartozó fájlok

Digital Competence Development in Public Administration Higher Education
 
 

Ez a tétel a következő gyűjteményekben található meg

A tétel áttekintő adatai

Tallózás a gyűjteményekben

Kategóriák és gyűjtemények
Megjelenés dátuma
Szerző
Cím
Tárgyszó
Feltöltés dátuma
Közszolgálati Online LexikonMagyary ArchívumLudovika Gyűjtemény