A tétel áttekintő adatai

Szerző
dc.contributor.author
Köves Alexandra
Szerző
dc.contributor.author
Tóth Tamás
Szerző
dc.contributor.author
Vicsek Lilla
Elérhetőség dátuma
dc.date.accessioned
2023-10-06T12:51:30Z
Rendelkezésre állás dátuma
dc.date.available
2023-10-06T12:51:30Z
Kiadás
dc.date.issued
2023
Issn
dc.identifier.issn
1588-970X
Issn
dc.identifier.issn
1588-9726
Uri
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/20.500.12944/20962
Kivonat
dc.description.abstract
In a research study among university students regarding technological change, equality and environmental sustainability, deep-seated dichotomies were found in the students' mental images of the future. This study aims to present these dichotomies as well as propose explanations for them, adding to our understanding of what kind of behavioural barriers inhibit sustainability transformations. The results show that the interviewees truly struggle to decide if the world really is on fire regarding environmental change, if technology is capable of solving the situation, if inequality is truly a problem, and how they can relate to all this. The dichotomies that we found suggest that on the one hand, they find no comfort in the dominant techno-optimistic, eco-modernisation narratives and, on the other hand, they are not aware of any alternatives. The results underline the existence of psychological phenomena such as optimism bias or psychological distancing. In our paper, we also address whether dichotomous thinking poses a problem or whether we may have to accept that dichotomies can become the norm when contemplating the world in its increasing complexity.
Nyelv
dc.language
en
Kulcsszó
dc.subject
sustainability
Kulcsszó
dc.subject
techno-optimism
Kulcsszó
dc.subject
inequality
Kulcsszó
dc.subject
dichotomies
Kulcsszó
dc.subject
behavioural economics
Cím
dc.title
A torn generation: Dichotomies and dissonances on sustainability and technological change in in-depth interviews with university students
Típus
dc.type
folyóiratcikk
Változtatás dátuma
dc.date.updated
2023-10-05T12:19:27Z
Változat
dc.description.version
kiadói
Hozzáférés
dc.rights.accessRights
nyílt hozzáférésű
Doi azonosító
dc.identifier.doi
10.1556/204.2023.00014
Tudományág
dc.subject.discipline
Társadalomtudományok
Tudományterület
dc.subject.sciencebranch
Szociológiai tudományok
Mtmt azonosító
dc.identifier.mtmt
34082353
Folyóirat
dc.identifier.journalTitle
Society and Economy
Terjedelem
dc.format.page
Online First
Scopus azonosító
dc.identifier.scopus
85165591818
Folyóiratcím rövidítve
dc.identifier.journalAbbreviatedTitle
SOC ECON
Kiadás éve
dc.description.issuedate
2023
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Döntéselmélet Tanszék
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Társadalmi Kommunikáció Tanszék
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Szociológia Tanszék
Szerző intézménye
dc.contributor.department
Politikatudományi Intézet


A tételhez tartozó fájlok

A torn generation: Dichotomies and dissonances on sustainability and technological change in in-depth interviews with university students
 
 

Ez a tétel a következő gyűjteményekben található meg

A tétel áttekintő adatai

Tallózás a gyűjteményekben

Kategóriák és gyűjtemények
Megjelenés dátuma
Szerző
Cím
Tárgyszó
Feltöltés dátuma
Közszolgálati Online LexikonMagyary ArchívumLudovika Gyűjtemény