Forradalom vagy kiigazítás? A német haderő fejlesztésének kérdései az orosz–ukrán háború fényében
Absztrakt :
Oroszország Ukrajna elleni újabb katonai agressziója nem csupán a német–orosz kapcsolatok átértékelését kényszerítette ki 2022. február 21–27 között,3 hanem olyan kül- és biztonságpolitikai tabukat döntött meg, valamint védelempolitikai döntéseket eredményezett, amelyek precedens nélküliek Németország modern történetében. Bár az elmúlt két hónapban fontos fejleményeket láttunk több kérdésben is, elemzésünk nem a német–orosz kapcsolatok átalakulására, az Ukrajnának nyújtott katonai és egyéb támogatásra vagy a NATO-n belüli, a szövetség védelmi és elrettentési képességét megerősítő német lépésekre, hanem szűk fókuszban a német védelempolitikára vonatkozó – ugyancsak „forradalmiként” jellemezhető – döntésekre és ezek lehetséges következményeire, megvalósítására fókuszál. Arra keressük módszeresen a választ, hogy a védelmi kiadások bejelentett megnövelése a nemzeti össztermék (GDP) 2%-ára, valamint a 100 milliárd euró értékű védelmi modernizációs alap mit jelent a gyakorlatban, milyen felhasználási lehetőségei vannak, és a politikai döntést követő első szakpolitikai jelzések milyen irányokra mutatnak a haderő-modernizáció és képességfejlesztés terén.
Russia’s latest military aggression to Ukraine not only forced the re-evaluation of German-Russian relations between February 21–27, 2022 but broke such taboos of German foreign and security policy and led to such defence policy decisions that had been unprecedented in Germany’s contemporary history. Even though we have seen important developments regarding several issues, this analysis does not deal with the transformation of German-Russian relations or the steps taken by Germany to reinforce allied defence and deterrence measures within NATO. However, it has a more narrow focus on Germany’s defence policy decisions that have been undertaken, and can also be characterised as “revolutionary”, including their potential realisation and possible consequences. We answer the question “What are the options for practically using the defence expenditure set to increase to 2 percent of GDP, plus the 100 billion-Euro defence modernisation fund, with regard to the first steps of policy formulation in defence modernisation and capability development that we have seen so far?”