Információbiztonsági incidenstrendek a közigazgatásban
Absztrakt :
A közigazgatás a kibertér felől érkező fenyegetések egyik leggyakoribb célpontja, az állami és önkormányzati szervek elleni kibertámadások egyre célzottabbak, kifinomultabbak és egyre nagyobb kár okozására képesek. Az elektronikus információs rendszerek biztonsága érdekében hatékony fizikai, logikai és adminisztratív intézkedéseket szükséges alkalmazni, amelyek meghatározásához elengedhetetlen az aktuális információbiztonsági incidenstrendek ismerete. Jelen tanulmány célja a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet által, 2019 és 2021 közötti időszakban detektált információbiztonsági események átfogó elemzése, a közigazgatást érintő hazai incidenstrendek azonosítása érdekében. Az írás kiemelten vizsgálja, hogy a kibertámadók hogyan reagáltak a Covid–19-világ - járványra, és ez milyen módon jelenik meg a hazai incidenstrendekben. Az elemzés további célkitűzése annak megállapítása, hogy mely szektort érte a legtöbb incidens a vizsgált időszakban, és mely incidenstípusok jellemzők ebben az ágazatban. További kutatási kérdésként merült fel, hogy a pszichológiai manipuláció milyen százalékos arányban mutatható ki a detektált incidenstrendekben.
Public administration is one of the most common targets of cyber threats. Cyber- attacks against public and local governments are becoming increasingly targeted, sophisticated, and are capable of causing ever greater damage. Information systems security requires effective physical, logical and administrative measures, which needs knowledge of current trends in information security incidents. The aim of this study is to provide a comprehensive analysis of information security incidents detected by the National Cyber-Security Centre of Hungary between 2019 and 2021 in order to identify national incident trends affecting public administrations. The paper focuses on how cyber attackers have responded to the Covid–19 pandemic and how this is reflected in national incident trends. A further objective of the analysis is to identify which sector was affected the most by incidents during the period under review and which incident types are typical for this sector. A further research question was the percentage of social engineering in the detected incident trends.