Szerző dc.contributor.author | Hidegh Gyöngyvér | |
Szerző dc.contributor.author | Csemány Dávid | |
Szerző dc.contributor.author | Vámos János | |
Szerző dc.contributor.author | Kavas László | |
Szerző dc.contributor.author | Józsa Viktor | |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2023-04-20T07:08:00Z | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2023-04-20T07:08:00Z | |
Kiadás dc.date.issued | 2021 | |
Issn dc.identifier.issn | 1873-6785 | |
Issn dc.identifier.issn | 0360-5442 | |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/20460 | |
Kivonat dc.description.abstract | Mixture Temperature-Controlled combustion is a novel concept featuring ultra-low pollutant emission. Since the resulting distributed combustion is highly homogeneous, NOX emission can be kept below 10 ppm. The available renewable fuels worldwide vary a lot in their characteristics. Three renewable hydrocarbon fuels: coconut oil, palm oil, and waste cooking oil-rapeseed oil methyl esters were tested along with three conventional fuels: standard jet fuel (JP-8), standard diesel oil, and natural gas. The ultimate goal of the present study was the comparison of the flame structures, chemiluminescent, and pollutant emissions of various fuels, exploiting distributed combustion offered by the novel burner concept. As mixture preparation is highly sensitive to fuel vaporization, distillation curves of the five investigated liquid fuels were measured and evaluated. Density, surface tension, and viscosity were also measured to compare the estimated atomization characteristics. The tests were uniformly performed at 13.3 kW thermal power and an equivalence ratio of 0.8, varying atomizing pressure and air preheating temperature. It was found that jet fuel, diesel fuel, and coconut biodiesel bear the highest potential for distributed combustion in gas turbines, while incorrect burner setup may lead to unacceptably high emissions. | |
Nyelv dc.language | en | |
Kulcsszó dc.subject | Evaporation | |
Kulcsszó dc.subject | Volatility | |
Kulcsszó dc.subject | Distillation | |
Kulcsszó dc.subject | Distributed combustion | |
Kulcsszó dc.subject | Biodiesel | |
Kulcsszó dc.subject | Mixture temperature-controlled | |
Cím dc.title | Mixture Temperature-Controlled combustion of different biodiesels and conventional fuels | |
Típus dc.type | folyóiratcikk | |
Változtatás dátuma dc.date.updated | 2023-04-13T07:14:55Z | |
Változat dc.description.version | kiadói | |
Hozzáférés dc.rights.accessRights | nyílt hozzáférésű | |
dc.description.notes | Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Mechanical Engineering, Department of Energy Engineering, Műegyetem Rkp. 3., Budapest, H-1111, Hungary National University of Public Service, Faculty of Military Sciences and Officer Training, Department of Aircraft and Engines, PO Box 1., Szolnok, H-5008, Hungary Cited By :1 Export Date: 13 January 2022 CODEN: ENEYD Correspondence Address: Hidegh, G.; Budapest University of Technology and Economics, Műegyetem Rkp. 3., Hungary; email: hidegh@energia.bme.hu | |
Doi azonosító dc.identifier.doi | 10.1016/j.energy.2021.121219 | |
Tudományág dc.subject.discipline | Műszaki tudományok | |
Tudományterület dc.subject.sciencebranch | Műszaki tudományok/Bio-, Környezet- és vegyészmérnöki tudományok | |
Mtmt azonosító dc.identifier.mtmt | 32072820 | |
Folyóirat dc.identifier.journalTitle | Energy | |
Évfolyam dc.identifier.journalVolume | 234 | |
Terjedelem dc.format.page | 1-11 | |
Wos azonosító dc.identifier.wos | 000692115900009 | |
Scopus azonosító dc.identifier.scopus | 85109401776 | |
Folyóiratcím rövidítve dc.identifier.journalAbbreviatedTitle | ENERGY | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Repülő Sárkány-hajtómű Tanszék | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Katonai Repülő Intézet |