Szerző dc.contributor.author | Hidegh Gyöngyvér | |
Szerző dc.contributor.author | Csemány Dávid | |
Szerző dc.contributor.author | Vámos János | |
Szerző dc.contributor.author | Tóth József | |
Szerző dc.contributor.author | Józsa Viktor | |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2023-04-20T07:06:50Z | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2023-04-20T07:06:50Z | |
Kiadás dc.date.issued | 2021 | |
Isbn dc.identifier.isbn | 978-88-95608-81-5 | |
Issn dc.identifier.issn | 2283-9216 | |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/20459 | |
Kivonat dc.description.abstract | Mixture Temperature-Controlled (MTC) combustion is a novel combustion concept for steady-operating applications, such as gas turbines, boilers, and furnaces. Compared to lean premixed burners, it offers significantly lower NO X emission. For reference, standard jet fuel (JP-8) and diesel fuel (EN590:2017) were used. In order to reduce fossil fuel consumption, alternative fuels can be used as a substitute. Currently, coconut and palm biodiesels were evaluated. Besides the NO and CO emissions, the chemiluminescent signal was also evaluated. Through the MTC combustion mode, the NO X emission was found to be below 20 ppm, while the CO emission was not affected. It was concluded that this favorable operation mode is easier to achieve with fuels having higher volatility. The combustion power and the air-to-fuel equivalence ratio were 13.3 kW and 1.25. The atomizing air gauge pressure and the combustion air preheating temperature were varied in the range of 0.3- 0.9 bar and 100-350 °C. Finally, the effect of fuel properties on the combustion mode, pollutant emissions, and flame shapes are discussed. | |
Nyelv dc.language | en | |
Cím dc.title | Mixture Temperature-Controlled Combustion of Various Conventional and Renewable Fuels | |
Típus dc.type | folyóiratcikk | |
Változtatás dátuma dc.date.updated | 2023-04-13T07:13:53Z | |
Változat dc.description.version | kiadói | |
Hozzáférés dc.rights.accessRights | nyílt hozzáférésű | |
Doi azonosító dc.identifier.doi | 10.3303/CET2183070 | |
Tudományág dc.subject.discipline | Műszaki tudományok | |
Tudományterület dc.subject.sciencebranch | Műszaki tudományok/Bio-, Környezet- és vegyészmérnöki tudományok | |
Mtmt azonosító dc.identifier.mtmt | 31785271 | |
Folyóirat dc.identifier.journalTitle | Chemical Engineering Transactions | |
Évfolyam dc.identifier.journalVolume | 83 | |
Terjedelem dc.format.page | 415-420 | |
Scopus azonosító dc.identifier.scopus | 85101000903 | |
Folyóiratcím rövidítve dc.identifier.journalAbbreviatedTitle | CHEM ENG TR | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Katonai Repülő Tanszék | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Katonai Repülő Intézet | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Katonai Műszaki Doktori Iskola | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Repülő Sárkány-hajtómű Tanszék |