Az önkormányzati honlapok szakszerű tesztelése és használhatósága közötti kapcsolat / The Connection Between the Professional Testing and the Usability of Municipality Web Pages
Absztrakt :
2019 során négy önkormányzat weboldalát vizsgálták a szerzők. Arra voltak kíváncsiak, hogy vajon jobban használhatók-e azok a felületek, amelyeket felhasználói teszteléseknek vetettek alá? Jobbak-e az e-közigazgatási felületek? Az egyes oldalakat többek között a BM ÖFFK II.1 kutatása, valamint a tervezők-fejlesztők információi alapján mutatják be. Az oldalak felületeit Nielsen heurisztikái, valamint Shneiderman aranyszabályai szerint elemezték. Azokban a városokban, ahol fejlettebb az IT-háttér, a tervezés-fejlesztés során kutatásokat is végeznek, így végeredményben jobban használható felületek készülnek. Ugyanakkor jellemző a rosszul megválasztott User eXperience kutatási módszertan és/vagy tesztelői összetétel. Ugyancsak előfordul, hogy felületek nem kellő módon és mértékben akadálymentesek. Idegen nyelvű verzió sporadikusan érhető csak el. Az önkormányzatok online felületei sok esetben elmaradnak attól a szinttől, amivel az állampolgárok minden nap találkoznak az egyéb szolgáltatók weboldalain. Konzekvens és szakszerű felhasználói kutatással és teszteléssel pedig orvosolható (lenne) a probléma.
determine whether web pages that underwent user testing in the planning and development stage were more user friendly. Are their e-governance pages any better? Each web page is presented using the BM ÖFFK II.1 study as well as input from designer-developers. Web pages were analyzed Nielsen’s heuristics, as well as Shneiderman’s golden rules. The more developed a town’s IT infrastructure, the more research is done, ultimately resulting in a more user-friendly interface. The methodology applied during development leaves ample room for improvement, namely, deficient choices of research method and/or test group demographics. Another common deficiency is interface accessibility. Typically, non-Hungarian versions are sporadically available. For these reasons, municipal web pages are often below par, when compared to service provider interfaces that netizens may interact with on a daily level. When applied consequently applied, competent user research and testing would fix the issue.