Szerző dc.contributor.author | Hegedűs Szilárd | |
Szerző dc.contributor.author | Lentner Csaba | |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2023-04-12T10:19:22Z | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2023-04-12T10:19:22Z | |
Kiadás dc.date.issued | 2022 | |
Issn dc.identifier.issn | 2786-0760 | |
Issn dc.identifier.issn | 2063-9058 | |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/20411 | |
Kivonat dc.description.abstract | A composite indicator of tax competitiveness will be presented, which ranks Hungary among the moderately competitive OECD countries. It is compiled in such a way that corporate taxation and labour taxes pull the average upwards, and that an additional competitive advantage is the taxation of cross-border transactions. On the other hand, the significant tax administration burden, which worsens the value of the composite indicator, can be considered as a disadvantage. Hungary is in the worst position in terms of tax rates for consumption taxes. Overall, our tax competitiveness has improved by about 8 ranks from 2014 to 2021. We found that the Hungarian tax system is mostly characterised by a monetarist approach, but it also widely applies tax incentives, which is a characteristic of the Keynesian school. The evolution of tax revenues shows that sales taxes represent a significant share. Another feature of the Hungarian tax system is the significant reduction in taxes on labour, which is offset by increases in the personal income tax (PIT), which rises in line with income (solvent demand), and by increases in sales taxes resulting from the growth in consumption. | |
Nyelv dc.language | en | |
Kiadó dc.publisher | Ludovika Egyetemi Kiadó | |
Kulcsszó dc.subject | tax systems | |
Kulcsszó dc.subject | monetarist and fiscal economic schools | |
Kulcsszó dc.subject | unorthodox method | |
Kulcsszó dc.subject | Hungary | |
Kulcsszó dc.subject | OECD countries | |
Cím dc.title | Analysis of the Competitiveness of the Hungarian Tax System in an International Environment | |
Típus dc.type | folyóiratcikk | |
Változtatás dátuma dc.date.updated | 2023-04-11T14:12:14Z | |
Változat dc.description.version | kiadói | |
Hozzáférés dc.rights.accessRights | nyílt hozzáférésű | |
Doi azonosító dc.identifier.doi | 10.32575/ppb.2022.4.4 | |
Tudományág dc.subject.discipline | Társadalomtudományok | |
Tudományterület dc.subject.sciencebranch | Társadalomtudományok/Állam- és jogtudományok | |
Mtmt azonosító dc.identifier.mtmt | 33744092 | |
Folyóirat dc.identifier.journalTitle | Pro Publico Bono: Magyar Közigazgatás | |
Évfolyam dc.identifier.journalVolume | 10 | |
Füzetszám dc.identifier.journalIssueNumber | 4 | |
Terjedelem dc.format.page | 56-77 | |
Folyóiratcím rövidítve dc.identifier.journalAbbreviatedTitle | PRO PUBLICO BONO (2013-) | |
Kiadás helye dc.publisher.place | Budapest | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Pénzügy Tanszék | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Kormányzástani és Közpolitikai Tanszék | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Kormányzástani és Közpolitikai Tanszék | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Pénzügy Tanszék | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Gazdálkodás- és Szervezéstudományok Doktori Iskola | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | MTA-BGE Makrogazdasági fenntarthatósági kutatócsoport | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Wekerle Sándor Üzleti Főiskola | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Civilisztikai és Nemzetgazdasági Intézet | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Kormányzástani és Közpolitikai Tanszék |