A rendészeti hallgató gondolkodásmódja és az interkulturális kompetencia fejlesztése
Absztrakt :
"A különböző kultúrák megismerése része az idegennyelv-tanulásnak, és különösen fontos a rendészeti szaknyelvet tanuló hallgató esetében. A leendő rendészeti szakember nemcsak a magyar és a külföldi rendészeti szakma kultúrájával találkozik, hanem a hazai és a külföldi állampolgárok, sértettek, elkövetők, sőt a média kultúrájával is. Ezért minél több interkulturális tanulási lehetőséget kell biztosítani a hallgatónak, annak érdekében, hogy hatékonyan és megfelelően, azaz interkulturálisan kompetens módon tudjon majd érintkezni a különböző kulturális háttérrel rendelkező emberekkel. Ez a tanulmány arra világít rá, hogy a rendészeti hallgató interkulturális kompetenciájának fejlesztése speciális megközelítést kíván, mert gondolkodásmódja eltérhet az „átlag” nyelvtanulóétól. A rendészeti hallgatók (és szakemberek) többsége információbefogadás során főként konkrét információra összpontosít, mintsem egyéb társított információkra"," döntését pedig leginkább tényekre alapozza az érzelmek helyett. Ezt célszerű figyelembe venni az interkulturális érintkezéseket feldolgozó tananyagok készítésénél: többnyire a fejet (gondolatokat) célzó szövegeket/képeket és feladatokat ajánlott alkalmazni, és kevésbé a szívet (érzelmeket) megszólítókat. A tanulmány célja, hogy a rendészeti hallgató interkulturális kompetenciájának fejlesztésére egy olyan módszertani modellt javasoljon, amely figyelembe veszi a hallgatók többségére jellemző gondolkodásmódot. A modell kiemeli a) a felvezető feladatok fontosságát, b) a specifikus, mérhető, alkalmas, realisztikus és tervezhető (S.M.A.R.T.) tananyag jelentőségét és c) a levezető beszélgetések fontosságát. Ez a modell nemcsak az idegennyelv-oktatásban alkalmazható, hanem a rendészettudomány más oktatási kontextusában is."
"Learning about different cultures is part of language learning, and it is particularly important in the case of students learning languages for law enforcement. As future law enforcement professionals, students will encounter not only the cultures of Hungarian and foreign law enforcement organisations, but also the cultures of Hungarian and foreign citizens, victims, offenders, and even the media. Students should therefore be provided with as many intercultural learning opportunities as possible to enable them to interact effectively and appropriately with people of different cultural backgrounds, in other words, in an intercultural competent way. This study argues that developing law enforcement students’ intercultural competence requires a specific approach because their mindset is different from that of the “average” language learner. When receiving information, the majority of law enforcement students (and professionals) tend to focus on specific information rather than associated information"," and they are likely to base their decisions on facts rather than emotions. This needs to be taken into account when devising learning materials of intercultural aspects: texts/pictures and tasks should address the head (logic) rather than the heart (emotions). The aim of this study is to propose a methodological model for developing law enforcement students’ intercultural competence with their unique mindset in mind. The model emphasises the pivotal role of a) activity setups, b) learning materials based on the S.M.A.R.T (specific, measurable, acceptable, realistic and time) format, and c) activity debriefings. This model may be applied not only in language teaching, but also in other contexts of law enforcement education."