Szerző dc.contributor.author | Szabó Sándor András | |
Szerző dc.contributor.author | Nagy-Bozsoky József | |
Szerző dc.contributor.author | Tótka Zsolt | |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2022-11-24 | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2022 | |
Kiadás dc.date.issued | 2022 | |
Issn dc.identifier.issn | 1789-770X | |
Issn dc.identifier.issn | 1417-0604 | |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/18895 | |
Kivonat dc.description.abstract | A katonai repülésben a pilóta pillanatnyi cselekvőképtelenségét okozó repülésélettani kockázatok közül a hypobárikus (magasságfüggő) hypoxia még napjainkban is komoly fenyegetést jelent. A repülésbiztonsági statisztikák és a baleset-kivizsgálások adatai szerint növekvő számban és arányban felmerül a gyanú, hogy az új típusú fedélzeti oxigénforrások (OBOGS)1 nem képesek minden pillanatban megfelelő oxigénkínálatot biztosítani, így a pilóta mint operátor pillanatnyi fizikai-szellemi teljesítménye elégtelenné válhat. Barokamrában hypobárikus hypoxiában virtuális (VR)2 repülés alatti vizsgálati eredményeink megerősítik, hogy az ellentmondó kompenzációs mechanizmusok, a szív–agy- tengely kiszámíthatatlan stresszreakciója miatt az agysejtekben elhúzódó oxigénfelhasználási zavar léphet fel. A korszerű vadászgépeken bekövetkező hypoxiás halálesetek mint UPE3-elemzése különösen indokolt a Covid–19-világjárvány okozta megbetegedés után, amikor a vírusfertőzés okozta tüdőgyulladás és légzőfelszínvesztés (ARDS)4 még gyógyulás után is, elhúzódó jelleggel tovább rontja a fenti élettani folyamatokat. | |
Kivonat dc.description.abstract | A katonai repülésben a pilóta pillanatnyi cselekvőképtelenségét okozó repülésélettani kockázatok közül a hypobárikus (magasságfüggő) hypoxia még napjainkban is komoly fenyegetést jelent. A repülésbiztonsági statisztikák és a baleset-kivizsgálások adatai szerint növekvő számban és arányban felmerül a gyanú, hogy az új típusú fedélzeti oxigénforrások (OBOGS) nem képesek minden pillanatban megfelelő oxigénkínálatot biztosítani, így a pilóta mint operátor pillanatnyi fizikai-szellemi teljesítménye elégtelenné válhat. Barokamrában hypobárikus hypoxiában virtuális (VR) repülés alatti vizsgálati eredményeink megerősítik, hogy az ellentmondó kompenzációs mechanizmusok, a szív–agy-tengely kiszámíthatatlan stresszreakciója miatt az agysejtekben elhúzódó oxigénfelhasználási zavar léphet fel. A korszerű vadászgépeken bekövetkező hypoxiás halálesetek mint UPE-elemzése különösen indokolt a Covid–19-világjárvány okozta megbetegedés után, amikor a vírusfertőzés okozta tüdőgyulladás és légzőfelszínvesztés (ARDS) még gyógyulás után is, elhúzódó jelleggel tovább rontja a fenti élettani folyamatokat. | |
Kivonat dc.description.abstract | In military flight even nowadays, one of the most important aeromedical hazards leading to sudden incapacitation is the threat of hypobaric hypoxia. Based on the data of flight safety statistics and disaster investigations there is a reasonable suspicion in increased rate that recently developed OBOGS (on-board oxygen generating system) cannot provide full oxygen supply, or the cerebral circulation cannot maintain proper oxygen utilization for every moment. There is a certain risk for pilot as an operator to lose physical-mental performance momentarily. Based on our experiments in bar chamber during VR (Virtual Reality) flight mission we concluded that in brain cells a long lasting oxygen utilization problem can commence due to the controversial compensation mechanisms and unpredictable stress response of heart-brain axis. The analysis of hypoxic incidents and fatal events (as UPEs, unexplained physiological events) on-board of most advanced fighter aircrafts is especially important after infection in Covid–19 pandemic, provoking even further aggravated pathophysiological abnormalities in virus pneumonia and ARDS (Adult Respiratory Distress Syndrome), even after recovery from acute phase. | |
Nyelv dc.language | hu | |
Nyelv dc.language | hu | |
Kiadó dc.publisher | Ludovika Egyetemi Kiadó | |
Kulcsszó dc.subject | hypobárikus hipoxia | |
Kulcsszó dc.subject | VR-(Virtual Reality) repülés barokamrában | |
Kulcsszó dc.subject | cerebrális pulzoximetria NIRS (Near Infrared Spectroscopy) | |
Kulcsszó dc.subject | UPE (Unexplained Physiological Events) | |
Kulcsszó dc.subject | Covid–19-világjárvány okozta légzési distressz | |
Kulcsszó dc.subject | posztcovid tünetek | |
Kulcsszó dc.subject | hypobaric hypoxaemia | |
Kulcsszó dc.subject | VR (Virtual Reality) flight profile in bar chamber | |
Kulcsszó dc.subject | cerebral pulsoxymetry NIRS (near infrared spectroscopy) | |
Kulcsszó dc.subject | Covid–19 pandemic and Adult Respiratory Distress Syndrome | |
Kulcsszó dc.subject | post Covid symptoms | |
Cím dc.title | Magasságfüggő oxigénhiány és a Covid–19-világjárvány | |
Típus dc.type | folyóiratcikk | |
Változtatás dátuma dc.date.updated | 2022 | |
Változat dc.description.version | kiadói | |
Hozzáférés dc.rights.accessRights | nyílt hozzáférésű | |
Doi azonosító dc.identifier.doi | 10.32560/rk.2022.1.8 | |
Tudományág dc.subject.discipline | Műszaki tudományok | |
Tudományterület dc.subject.sciencebranch | Műszaki tudományok/Katonai műszaki tudományok | |
Mtmt azonosító dc.identifier.mtmt | 33265957 | |
Folyóirat dc.identifier.journalTitle | Repüléstudományi Közlemények | |
Évfolyam dc.identifier.journalVolume | 34 | |
Füzetszám dc.identifier.journalIssueNumber | 1 | |
Terjedelem dc.format.page | 129-149 | |
Folyóiratcím rövidítve dc.identifier.journalAbbreviatedTitle | Repüléstud Közl | |
Kiadás helye dc.publisher.place | Budapest | |
Kiadás éve dc.description.issuedate | 2022 | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Repülő- és Űrorvosi Tanszék | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Katonai Műszaki Doktori Iskola | |
Szerző intézménye dc.contributor.department | Repülő- és Űrorvosi Tanszék |