Az élelmiszerfogyasztás tendenciái az Észak-alföldi régióban
Absztrakt :
A 2020. év elején kezdődő Covid járvány miatt végbement globális gazdasági változások az élelmiszervásárlással kapcsolatos alapvető fogyasztói szokásokat is jelentősen befolyásolták. Összességében a gazdasági nehézségek átalakították az emberek vásárlói magatartását és növelték árérzékenységüket, amely kiemelten érvényesült élelmiszerek vásárlása esetén. Egy adott régió élelmiszer-fogyasztása és a fogyasztók vásárlóereje jelentősen befolyásolják a helyi gazdaság teljesítményét. A fogyasztói árak növekedése a makrogazdasági hatásokkal és az élelmiszeriparban működő piaci mechanizmusokkal egyaránt összefügg, ugyanakkor a háztartások jövedelmük jelentős részét költik élelmiszer vásárlásra, hogy élelmiszer szükségleteiket biztosítani tudják. A magyar háztartások 2020. évben egy főre jutó kiadásaiknak 26,1%-át fordították élelmiszerek és alkoholmentes italok vásárlására, mely arány 1,7% százalékponttal emelkedett a 2019. évi 24,4%-os arányhoz képest (Központi Statisztikai Hivatal, 2021). Közvetlenül az első járványhullám kitörése előtt, illetve a járvány kezdeti szakaszában zajlott kérdőíves kutatásom során 1.349 fő adott értékelhető választ. A kutatás célja a különböző élelmiszer csoportok – sertéshús, baromfihús, hal, tej és ásványvíz – fogyasztási tendenciáinak jellemzése és elemzése volt a helyi fogyasztók körében, az Észak-alföldi régió területén. A kutatás során elsősorban a helyi sajátosságokat vizsgáltam, a régióbeli lakosok véleményét és szokásait mértem fel élelmiszer vásárlásaikkal összefüggésben, hogy a vásárlók fogyasztási szokásainak értelmezése révén következtetéseket lehessen levonni a lakosok vásárlóerejére és gazdasági helyzetére vonatkozóan.
The Covid epidemic began in early 2020 and because of its effects on global economic changes, it also influenced the basic consumer habits in connection with food purchases. All in all, the economic difficulties have changed people's buying attitudes and increase their price sensitivity, mostly related to their food buying habits. The food consumption of a region and the purchasing power of its consumers significantly influence the performance of the local economy. The increase in consumer prices is related to macroeconomic effects and market mechanisms operating in the food industry and at the same time, households spend a significant part of their income on food because they have to ensure their food needs. In 2020, Hungarian households spent 26.1% of their expenditure per capita on food and non-alcoholic beverages, which proportion increased by 1.7% compared to the 24.4% proportion in 2019 (Hungarian Central Statistical Office, 2021). During my questionnaire research – which happened just before the outbreak and in the beginning of the epidemic – 1.349 people gave evaluable answers. The aim of the research was to characterize and analyze the consumption trends of different food groups – pork meat, poultry meat, fish, milk and mineral water - among local consumers in the Northern Great Plain region. During the research I primarily examined the local characteristics and evaluated the opinions also habits of the residents in connection with their food consumption, in order to infer the inhabitants' purchasing power and economic situation.