Egyes "jövedéki drogok" iránti kereslet alakulása Magyarországon a Covid19 járvány első időszakában
Absztrakt :
Bevezetés: A "jövedéki drogok" azok a pszichoaktív hatású anyagok, amelyek fogyasztása legális, de jövedéki adó terheli őket (alkoholtartalmú italok, dohánytermékek). A "jövedéki drogok" tömeges használata komplex, gazdasági, szociális és egészségügyi szempontú konzekvenciákat magán viselő társadalmi jelenség, amelyet összetett, szerteágazó entitások képesek befolyásolni. Célok: A jövedéki drogok fogyasztását – azon belül is az alkoholhasználatot – befolyásoló lehetséges tényezők közül jelen tanulmányban Covid19 humánjárvánnyal foglalkozunk. Kutatási módszerek: Jelen tanulmány eredményei szekunder adatelemzésen alapulnak. A vizsgálat időszak 2017-2021. A vizsgálat során a Statista, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, valamint a Központi Statisztikai Hivatal adatait használtam. Eredmények: A kutatás eredményei szerint (1) az alkoholpiac, illetve az alkoholfogyasztás volumenének csökkenését a kiskereskedelmi adatok egyike sem támasztja alá egyértelműen; (2) a járvány, illetve a bevezetett korlátozó intézkedések elsősorban nem az elfogyasztott alkohol mennyiségében, mint inkább a fogyasztói preferenciákban okozott változást; (3) az alkoholfogyasztással összefüggő bűnügyi és egészségügyi adatok szintén arra engednek következtetni, hogy az alkoholfogyasztás mértékében nem történet érdemi csökkenés Magyarországon a járvány kitörésének első évében.
Inroduciton: "Excise drugs" are those psychoactive substances whose consumption is legal but subject to excise duty (alcoholic beverages, tobacco products). The use of excise drugs is a complex social phenomenon with economic, social and health implications, which can be influenced by complex, multifaceted entities. Aim: Among the possible factors influencing the consumption of "excise drugs" – including alcohol use – we focus on Covid19 in this study. Method: The results of this study are based on secondary data analysis. The period of the study is 2017-2021. Data from Statista, the National Tax and Customs Administration and the Hungarian Central Statistical Office were used. Results: According to the results of the research, (1) none of the retail data clearly support the decline in the alcohol market or in the volume of alcohol consumption; (2) the epidemic and the restrictive measures have caused a change in consumer preferences rather than in the amount of alcohol consumed; (3) criminal and health data on alcohol consumption also suggest that there was no significant reduction in alcohol consumption in Hungary in the first year of the outbreak.