Adalékok az egykori Rendőrtiszti Főiskola Állambiztonsági Tanszéke működéséhez
Absztrakt :
Az egykori állampárt, a Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottságának 1969. novemberi, a Belügyminisztérium munkáját értékelő és jövőbeli feladatait meghatározó döntése zöld utat engedett a magyarországi rendőrtisztképzés átalakításának. Jelentős szintbeli ugrás lett a Rend őrtiszti Főiskola létrehozása. Ennek keretei között jött létre, persze az elődök tapasztalatait itt is felhasználva, az Állambiztonsági Tanszék. A főiskolai keretek között megvalósuló állambiztonságitiszt-képzés persze magán viselte a korabeli pártállami jegyeket. A képzés ma is helytálló szakmai részei mellett, igen jelentős szerepet töltött be a marxista–leninista ideológiai elkötelezettség és az ennek az ideológiának megfelelően kialakított ellenségkép alkalmazása az oktatásban, majd a napi feladatok végrehajtása során. A képzés 1990-es felfüggesztése, majd az állambiztonságiból több évtizedes szünet után nemzetbiztonságivá alakítása persze nem történhetett volna meg az elődök tapasztalatainak felhasználása nélkül.
The decision of the Central Committee of the former state party, the Hungarian Socialist Workers’ Party, in November 1969, evaluating the work of the Ministry of the Interior and defining its future tasks, gave way to the transformation of the training of police officers in Hungary. The establishment of the College of Police Officers has become a significant leap. Within this framework, the Department of State Security was established, for which previous experience was also used. Of course, the training of state security officers within the framework of the college bore the marks of the state party of the time. In addition to the professional parts of the training, which are still valid today, the Marxist-Leninist ideological commitment and the application of the enemy image formed in accordance with this ideology in education and then in the performance of daily tasks played a very significant role. Of course, the suspension of training in 1990 and its transformation from state security to national security after a decade-long break would not have been possible without the use of the experience of its predecessors.