A tétel áttekintő adatai

Szerző
dc.contributor.author
Balajti Péterhu_HU
Szerző
dc.contributor.author
Beneda Károlyhu_HU
Elérhetőség dátuma
dc.date.accessioned
2022-09-01T14:27:56Z
Rendelkezésre állás dátuma
dc.date.available
2022-09-01T14:27:56Z
Kiadás
dc.date.issued
2021hu_HU
Issn
dc.identifier.issn
1789-770Xhu_HU
Issn
dc.identifier.issn
1417-0604hu_HU
Uri
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/20.500.12944/18550
Kivonat
dc.description.abstract
Due to increasing emissions in the 21st century, aviation industry faces a rising pressure to reduce its contribution to air pollution. A possible way to mitigate such harmful effects on the environment is to use water injection as a thrust augmentation method which was developed in the 1960s. Since the emergence of modern engines, the need for the performance-enhancing effect of water injection has become abandoned. However, considering its beneficial impact on both emissions and engine structure, it can still be used as an alternative nowadays as well. As a result of the cooling effect of water injection, the service life of engine components extends which could also lead to a reduction in maintenance and operating costs. This paper presents how water injection on TKT-1 experimental jet engine affects performance and emissions. The modifications implemented on the test bench enabled us to obtain a measure of the water injection operation with the nozzle placed in the intake duct. Results reveal that such method has no visible impact on the increase of thrust due to the experimental environmental conditions and the limitations of the system. Nevertheless, water injection proved to be effective in reducing emissions. In addition to the beneficial effect of lower gas temperature throughout the turbine section of the engine, the emissions of NOx gases also fall significantly (i.e. 30%) compared to dry operation.hu_HU
Kivonat
dc.description.abstract
A 21. században egyre nagyobb nyomás nehezedik a légi közlekedési ágazatra a károsanyag-kibocsátás növekvő mértéke miatt. A környezetre gyakorolt negatív hatás csökkentése egyre inkább előtérbe került, aminek egyik lehetséges módja az 960-as években kifejlesztett, akkoriban csupán tolóerő-növelésre használt vízbefecskendezés alkalmazása. A korszerű hajtóművek megjelenésével a vízbeporlasztás teljesítménynövelő hatása iránti igény elmaradt, azonban alkalmazása kibocsátáscsökkentő és szerkezetkímélő hatása miatt napjainkban is alternatívaként szolgálhat. A beporlasztott víz hűtő hatása szerepet játszik a hajtóműkomponensek élettartamának növelésében is, ami a karbantartási és üzemeltetési költségek csökkenéséhez vezethet. Munkánkban a vízbefecskendezés teljesítményre és kibocsátásra gyakorolt hatását vizsgáltuk a TKT-1 kísérleti gázturbinás sugárhajtóművön. A próbapadon eszközölt módosításokkal lehetőség nyílt a szívócsatornában elhelyezett fúvókás vízbefecskendezéses üzem méréseinek elvégzésére. A kapott eredmények alapján a tolóerő-növelő hatás a kísérleti környezeti viszonyok, valamint a rendszer kiforratlansága miatt nem valósult meg, azonban a kibocsátások és gázhőmérsékletek redukálásának terén a vízbefecskendezés eredményesnek bizonyult. Az egyes keresztmetszetekben mért gázhőmérsékletek csökkenésének szerkezetre gyakorolt jótékony hatása mellett, a nagy környezeti terhelést jelentő NOx-gázok emissziója is nagy mértékben, 30%-kal csökkent a száraz üzemhez képest.hu_HU
Nyelv
dc.language
enhu_HU
Kiadó
dc.publisher
Ludovika Egyetemi Kiadóhu_HU
Kulcsszó
dc.subject
emissionshu_HU
Kulcsszó
dc.subject
thrust augmentationhu_HU
Kulcsszó
dc.subject
water injectionhu_HU
Kulcsszó
dc.subject
micro gas turbinehu_HU
Kulcsszó
dc.subject
jet enginehu_HU
Kulcsszó
dc.subject
emisszióhu_HU
Kulcsszó
dc.subject
tolóerő-növeléshu_HU
Kulcsszó
dc.subject
vízbefecskendezéshu_HU
Kulcsszó
dc.subject
mikro gázturbinahu_HU
Kulcsszó
dc.subject
sugárhajtóműhu_HU
Cím
dc.title
Experimental Study on the Effect of Water Injection on a Micro Turbojet Enginehu_HU
Cím változat
dc.title.alternative
Vízbefecskendezés hatásának kísérleti vizsgálata mikro sugárhajtóművönhu_HU
Típus
dc.type
folyóiratcikkhu_HU
Változat
dc.description.version
kiadóihu_HU
Hozzáférés
dc.rights.accessRights
nyílt hozzáférésűhu_HU
Doi azonosító
dc.identifier.doi
10.32560/rk.2021.3.8hu_HU
Tudományág
dc.subject.discipline
Műszaki tudományokhu_HU
Tudományterület
dc.subject.sciencebranch
Műszaki tudományok/Katonai műszaki tudományokhu_HU
Mtmt azonosító
dc.identifier.mtmt
33076369hu_HU
Folyóirat
dc.identifier.journalTitle
Repüléstudományi Közleményekhu_HU
Évfolyam
dc.identifier.journalVolume
33hu_HU
Füzetszám
dc.identifier.journalIssueNumber
3hu_HU
Terjedelem
dc.format.page
97-109.hu_HU
Kiadás helye
dc.publisher.place
Budapesthu_HU


A tételhez tartozó fájlok

Experimental Study on the Effect of Water Injection on a Micro Turbojet Engine
 
 

Ez a tétel a következő gyűjteményekben található meg

A tétel áttekintő adatai

Tallózás a gyűjteményekben

Kategóriák és gyűjtemények
Megjelenés dátuma
Szerző
Cím
Tárgyszó
Feltöltés dátuma
Közszolgálati Online LexikonMagyary ArchívumLudovika Gyűjtemény