Szerző dc.contributor.author | Balajti Péter | hu_HU |
Szerző dc.contributor.author | Beneda Károly | hu_HU |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2022-09-01T14:27:56Z | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2022-09-01T14:27:56Z | |
Kiadás dc.date.issued | 2021 | hu_HU |
Issn dc.identifier.issn | 1789-770X | hu_HU |
Issn dc.identifier.issn | 1417-0604 | hu_HU |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/18550 | |
Kivonat dc.description.abstract | Due to increasing emissions in the 21st century, aviation industry faces a rising pressure to reduce its contribution to air pollution. A possible way to mitigate such harmful effects on the environment is to use water injection as a thrust augmentation method which was developed in the 1960s. Since the emergence of modern engines, the need for the performance-enhancing effect of water injection has become abandoned. However, considering its beneficial impact on both emissions and engine structure, it can still be used as an alternative nowadays as well. As a result of the cooling effect of water injection, the service life of engine components extends which could also lead to a reduction in maintenance and operating costs. This paper presents how water injection on TKT-1 experimental jet engine affects performance and emissions. The modifications implemented on the test bench enabled us to obtain a measure of the water injection operation with the nozzle placed in the intake duct. Results reveal that such method has no visible impact on the increase of thrust due to the experimental environmental conditions and the limitations of the system. Nevertheless, water injection proved to be effective in reducing emissions. In addition to the beneficial effect of lower gas temperature throughout the turbine section of the engine, the emissions of NOx gases also fall significantly (i.e. 30%) compared to dry operation. | hu_HU |
Kivonat dc.description.abstract | A 21. században egyre nagyobb nyomás nehezedik a légi közlekedési ágazatra a károsanyag-kibocsátás növekvő mértéke miatt. A környezetre gyakorolt negatív hatás csökkentése egyre inkább előtérbe került, aminek egyik lehetséges módja az 960-as években kifejlesztett, akkoriban csupán tolóerő-növelésre használt vízbefecskendezés alkalmazása. A korszerű hajtóművek megjelenésével a vízbeporlasztás teljesítménynövelő hatása iránti igény elmaradt, azonban alkalmazása kibocsátáscsökkentő és szerkezetkímélő hatása miatt napjainkban is alternatívaként szolgálhat. A beporlasztott víz hűtő hatása szerepet játszik a hajtóműkomponensek élettartamának növelésében is, ami a karbantartási és üzemeltetési költségek csökkenéséhez vezethet. Munkánkban a vízbefecskendezés teljesítményre és kibocsátásra gyakorolt hatását vizsgáltuk a TKT-1 kísérleti gázturbinás sugárhajtóművön. A próbapadon eszközölt módosításokkal lehetőség nyílt a szívócsatornában elhelyezett fúvókás vízbefecskendezéses üzem méréseinek elvégzésére. A kapott eredmények alapján a tolóerő-növelő hatás a kísérleti környezeti viszonyok, valamint a rendszer kiforratlansága miatt nem valósult meg, azonban a kibocsátások és gázhőmérsékletek redukálásának terén a vízbefecskendezés eredményesnek bizonyult. Az egyes keresztmetszetekben mért gázhőmérsékletek csökkenésének szerkezetre gyakorolt jótékony hatása mellett, a nagy környezeti terhelést jelentő NOx-gázok emissziója is nagy mértékben, 30%-kal csökkent a száraz üzemhez képest. | hu_HU |
Nyelv dc.language | en | hu_HU |
Kiadó dc.publisher | Ludovika Egyetemi Kiadó | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | emissions | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | thrust augmentation | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | water injection | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | micro gas turbine | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | jet engine | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | emisszió | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | tolóerő-növelés | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | vízbefecskendezés | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | mikro gázturbina | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | sugárhajtómű | hu_HU |
Cím dc.title | Experimental Study on the Effect of Water Injection on a Micro Turbojet Engine | hu_HU |
Cím változat dc.title.alternative | Vízbefecskendezés hatásának kísérleti vizsgálata mikro sugárhajtóművön | hu_HU |
Típus dc.type | folyóiratcikk | hu_HU |
Változat dc.description.version | kiadói | hu_HU |
Hozzáférés dc.rights.accessRights | nyílt hozzáférésű | hu_HU |
Doi azonosító dc.identifier.doi | 10.32560/rk.2021.3.8 | hu_HU |
Tudományág dc.subject.discipline | Műszaki tudományok | hu_HU |
Tudományterület dc.subject.sciencebranch | Műszaki tudományok/Katonai műszaki tudományok | hu_HU |
Mtmt azonosító dc.identifier.mtmt | 33076369 | hu_HU |
Folyóirat dc.identifier.journalTitle | Repüléstudományi Közlemények | hu_HU |
Évfolyam dc.identifier.journalVolume | 33 | hu_HU |
Füzetszám dc.identifier.journalIssueNumber | 3 | hu_HU |
Terjedelem dc.format.page | 97-109. | hu_HU |
Kiadás helye dc.publisher.place | Budapest | hu_HU |