Az ellenálló képesség és a légi közlekedés kapcsolata
Absztrakt :
A polgári és katonai légi közlekedésnek, valamint az azt kiszolgáló technológiai rendszereknek békeidőben és békétől eltérő időszakban is kulcsfontosságú jelentőségük van, egyes elemei a kritikus infrastruktúra részét képezik. Az ellenálló képesség fenntartása és fejlesztése hazai és szövetségi környezetben egyaránt nélkülözhetetlen, abba a releváns polgári szereplőknek közel akkora szerepvállalást szükséges biztosítani, mint az állami szektor képviselőinek. A NATO (Szövetség) értelmezésében a polgári közlekedési és kommunikációs rendszerek – bármilyen körülmények közötti – működtetése az ellenálló képesség lényeges szegmense, a békétől eltérő időszakban történő üzemeltetésük egyes aspektusainak vizsgálata pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy a nevezett ágazatok védelmi szempontból való fejlesztése hatékony legyen. A Szövetség a tárgykört érintően számos lépést tett a légi közlekedéssel összefüggő aspektusok feltárása érdekében, azonban a tagállamok szerepvállalása és hozzájárulása ebben az esetben is lényeges és megkerülhetetlen. Jelen írás megvizsgálja az ellenálló képesség és a légi közlekedés kapcsolatát a Szövetség szempontjából, továbbá kísérletet tesz arra, hogy ehhez hozzárendelje a lehetséges polgári képességpárokat.
Civil and military aviation and their technological systems have key importance in peacetime and beyond, some of them are the part of the national critical infrastructure. Maintaining and developing resilience in domestic and federal environments are essential, and it is important to ensure that the relevant civilian actors are involved in the process just like the public sector. According to the NATO approach, the operation of civilian transport and communication systems in all circumstances is an essential segment of resilience, moreover, the examination of certain aspects of their operation in non-peaceful periods is also essential for the effective development of these sectors from the defence perspective. The Alliance has taken a number of steps to explore aviation issues in this area, but the involvement and contribution of Member States is still important and unavoidable. This paper examines the relationship between resilience and aviation from NATO perspective, and attempts to assign possible civilian capability pairs to it.