A Covid-19-járvány hatásai a repülési ágazatra
Absztrakt :
A Five Aero tanácsadó csoport felmérése szerint 2020 első fél évében több mint 350 ezer ember vesztette el a munkáját világszerte a légi közlekedés ágazatban. A légitársaságoknál eddig 220 000, a repülőgépgyártóknál 60 000, a légi kiszolgálás területén 46 ezer, a repülőtereken pedig 29 ezer állás szűnt meg. Az ágazatban a legtöbb leépítésre Európában (129 000) és Észak-Amerikában (150 000) került sor, de az év végére akár félmillióra is nőhet a leépítések száma, valamint további 25 000 olyan ember veszítheti el az állását a szektorban, akik nem légitársaságnál, reptérnél vagy repülőgépgyártónál dolgoznak. Az eddig bejelentett munkahelycsökkentések több mint 80%-aEurópában és Észak-Amerikában történt, annak ellenére, hogy a két régióban az összes utasforgalom 49%-arealizálódott 2019-bena Five Aero tanulmánya szerint. Az eltérést egyrészt indokolja, hogy a legnagyobb repülőgép-tervezők és kulcsfontosságú szállítók e két régióban találhatók. Másrészt az ázsiai-csendes-óceáni térségben a hivatalosan közölt adatok meglehetősen kevésnek tűnnek, és azok több mint fele Ausztráliát és Új-Zélandot érinti. Az ázsiai légi közlekedési vállalatok és repülőterek sorra csökkentik a béreket és a létszámot, azonban mindezt nem hozzák nyilvánosságra. Az olyan vezető légitársaságok, mint például a Cathay Pacific Airways Ltd. és a Singapore Airlines Ltd. még egyáltalán nem jelentettek be létszámleépítést, miközben jelentős állami támogatásokat kaptak a járvány okozta jelentős veszteségeik csökkentésére. Az már jelenleg is jól látható, hogy a járvány hatalmas hosszú távú károkat okoz a repülési iparban.