A katolikus egyház szerepe a fogyatékossággal élők esélyegyenlőségének előmozdításában
Absztrakt :
Helyes európai szocializációnk folytán a fogyatékossággal élő emberekhez azzal a tisztelettel és elfogadással fordulunk, amely őket megilleti. Jogrendszerünk pedig különös figyelmet fordít jogaik védelmére. Fontos garanciális elem az úgynevezett pozitív diszkrimináció elve, amely állapotuk figyelembevétele mellett, a lehető legtöbb olyan többletjogosítvánnyal ruházza fel őket, amelyek segítségével többi polgártársaikhoz (közel) egyenlő eséllyel indulhatnak az életben. Az európai attitűd és jogvédelem kialakulásában azonban kulcsszerepet játszott a kereszténység és azon belül a katolikus egyház. Ebben a tanulmányban azt bizonyítom, hogy az európai jogvédelmi mechanizmus érthetetlen a katolikus egyház betegekről szóló tanítása nélkül. Hipotézisemet teológiai, kánonjogi, eszmetörténeti és művészeti szempontból igazolom. Különös hangsúlyt fektetek az alapjogi aspektusok és az egyház jelenlegi teológiai tanítása közötti különbözőségekre is, ami legkézzelfoghatóbban a magzati élet védelme területén ölt testet
Due to our proper socialisation, we turn to the disabled with the respect and acceptance that they deserve. Furthermore, our system of law pays special attention to the protection of their rights. The principle of positive discrimination is a highly important safeguard: it entitles them – along considering their conditions – to the most possible additional licences with which they can start their lives with (nearly) the same chances as their fellow citizens. Christianity, including the Catholic Church, played a key role in developing European attitude and right protection. In this study I am proving that the European right protection mechanism cannot be understood without the teaching of the Catholic Church on sick people. I am verifying my hypothesis from the points of view of theology, Canon Law, history of ideas and of arts. I am emphasising the differences between the aspect of fundamental law and the current theological teaching of the Church, which materialise the most clearly in the protection of the unborn child’s right to life.