Zömítő tompahegesztéssel toldott betonacél szálak alkalmazhatóságának vizsgálata
Absztrakt :
Rendeltetés, szerkezet, anyaghasználat és mobilitás szerint különféle létesítmények állnak a hadiipar szolgálatában. Jelen cikk a betonacél-erősítésű konstrukciókkal foglalkozik, amelyek például hidak, csarnokok, védő és kiszolgáló épületek szerkezetében fordulnak elő. Mivel a betonacél szálak hosszúsága gyártásilag – különösképp a nagyobb átmérőjűek esetében – korlátozott, illetve a gazdaságos felhasználás érdekében sok esetben szükséges az egyes szálak toldása, aminek lehetőségeit európai szabványok szabályozzák. Jelen kutatás célja a hazai viszonylatban még nem alkalmazott betonacél toldási módjának alkalmazási kockázatértékelése és az esetleges teherbírás-csökkenés okainak feltárása laboratóriumi vizsgálatokkal. Zömítő tompahegesztéssel toldott betonacél szálak keresztirányú szakítóvizsgálatát, illetve átfogó anyagvizsgálatát végeztük el a kötéstípus pontos tulajdonságainak meghatározása érdekében. Megállapítottuk, hogy a hegesztett szálak egytengelyű húzó igénybevétellel szembeni ellenállása átlagosan körülbelül 80%-a az alapanyagénak, illetve a hajlított tartó teherbírását is nagyjából ilyen mértékben befolyásolja a toldott szálak alkalmazása. A hagyományos metallográfiai vizsgálatok eredményei megfelelnek a vonatkozó szabványok előírásainak, így a vizsgált technológia a kockázati tényezők körültekintő figyelembevételével alkalmazható az említett szerkezetekben.
Different establishments distinguished by function, structure, material usage or mobility are used in military industry. Constructions reinforced by steel bars are examined in this paper which are installed in the structure of bridges, halls or buildings. Because the length of the reinforcement steel is limited by the production technology – especially at the bigger diameters – and for economic reasons, extension of the bars is necessary in many cases which is regulated by European standards. Transversal tensile tests of reinforcement steel bars joint by upset welding were carried out in order to determine the accurate attributions of this joint type. The resistance against uniaxial tension of the welded bars were approximately 80% of the raw material and the load capacity of a bended structure is affected in a similar manner. Results of traditional metallurgical tests meet the requirements of the relevant standards, so this technology is applicable with prudent consideration of the risk factors.