Fúziós központok az Európai Unióban – A bűnügyi és biztonsági információmegosztás uniós intézményei
Absztrakt :
Az Európai Uniót fenyegető biztonsági kihívások összetettsége és az új keletű veszélyek
elkerülhetetlenné teszik, hogy a hírszerző és biztonsági közösség által beszerzett információk
gyorsan, biztonságosan és feldolgozottan kerüljenek a politikai döntéshozók
asztalára. A szinergiák a fúziós központokban csúcsosodnak ki, amelyek eredetileg
állami szervekként jöttek létre. Az EU akként tud leghatékonyabban hozzájárulni
a tagállamok és az integráció egésze biztonságának fenntartásához, ha maga is
működtet információegyesítő központokat. Az uniós intézményrendszert, az ügynökségek
feladat- és hatásköreit megvizsgálva arra a következtetésre juthatunk, hogy
több EU-s szerv is magán viseli a fúziós központok jellemzőit. Mindamellett az EU
alkotmányos berendezkedéséből és az együttműködés jelenlegi mélységéből fakadóan
e fúziós központok számos tekintetben különböznek a nemzeti rendszerektől. A közös
biztonság kérdése egyre inkább befolyásolja az uniós agendákat, holott a tagállamok
e területen jóval óvatosabban működnek együtt egymással. Ez a kettősség feszültséget
és az integráció irányáról különbözően gondolkozó (föderalista vagy szuverenitáspárti)
tagállamok között töréspontot is eredményezhet, amelyet az érdek összeurópai karakterére tekintettel kívánatos volna elkerülni.
Complexity of the security challenges and recent threats that jeopardise the European
Union make it unavoidable to put information gathered by the security and intelligence services on the table of policy makers quickly, securely and effectively. Epicentres of
the synergies are the fusion centres, which were originally created as public bodies.
The European Union may provide effective contribution to the security of the member
states and the community as a whole by operating centres of information sharing at
Union level. When examining the duties and responsibilities of the EU agencies, we can
ascertain that several EU bodies bear the characteristics of fusion centres. However,
due to the constitutional settlement of the EU and the current level of integration,
such fusion centres differ from that of the Member States in many respects. Common
security has a growing influence on the Union agendas, while the Member States
follow a careful method of the cooperation in this regard. This duality may lead to
tensions among Member States with different vision on the future of the integration
(federalist or pro-sovereignty) or even main fractures. It would be highly desirable to
avoid such difficulties having regard to the pan-European feature of interest of security.