The Role of Transport in Catching Up of New Member States
Absztrakt :
New members joined the European Union in 2004 in the hope of catching up. One of the fields where new members are lagging is transport. After joining the EU, investments in transport infrastructure and transport equipment have risen remarkably, mainly due to EU funding. At the same time, GDP growth of new members has exceeded the EU average. This paper examines the connection between investment in transport and economic growth in the European Union focusing on the group of its Central and Eastern European new members. Direct effects of investments, indirect effects on productivity and welfare, as well as crowding in effects on further investments are considered. This paper aims to identify issues for further research and to give an outlook for the decade of the 2020s.
2004-ben és azt követően a felzárkózás reményében csatlakoztak új tagok az Európai Unióhoz. A közlekedés olyan terület, ahol az új tagok lemaradásban vannak a régiekhez képest. Az EU-csatlakozást követően jelentősen nőttek a közlekedési infrastruktúrába és szállítási eszközökbe történt beruházások, főként EU-támogatással. Ugyanekkor az új tagok GDP-jének növekedése az EU-átlag felett volt. Ez a tanulmány a közlekedési célú beruházások és a gazdasági növekedés kapcsolatát vizsgálja az Európai Unióban, az új közép- és kelet-európai tagokra összpontosítva. A közvetlen hatásokat, a termelékenységre és a jólétre gyakorolt közvetett hatásokat, valamint a további befektetések vonzását veszi tekintetbe. A tanulmány igyekszik beazonosítani további kutatási kérdéseket, és kitekintést adni a 2020-as évekre.