The Importance of Circular Economy (CE) and its Effect on the Plastic Packaging Supply Market
Absztrakt :
There is an increasing pressure from the public, governments and the industry itself to move towards to a more sustainable world. In 2015 the European Commission launched its action plan for the circular economy (CE), followed by several further legislation and regulation worldwide, sustainability commitments of FMCG and manufacturing companies, retailers, and foundations. The transition from current linear economy to circular economy requires new actions and policies, and impose extra challenges on all participants on the market. Sustainability, especially in relation with plastics, needs to be examined in its entirety. Beyond legislation, this study is investigating how the big players on the market have been influenced by CE, which sustainable goals they target to reach and by when, and whether these targets are aligned with CE. The study also analyses strategy approach and the effect on the organisations’ sourcing activities.
Egy fenntarthatóbb világ megvalósításának igénye egyre szélesebb körben jelenik meg, érintve a kormányzatokat, a lakosságot és a különböző iparág szereplőit is. 2015-benaz Európai Bizottság megjelentette a körforgásos gazdaságra vonatkozó uniós cselekvési tervét, amelyet további jogszabályok és szabályozások követtek világszerte. Ennek hatására az FMCG-szektor és számos gyártó vállalat, a kiskereskedők és az alapítványok is elkezdtek fenntarthatósággal kapcsolatos kötelezettségvállalásokat tenni. A jelenlegi lineáris gazdaság átformálása körforgásos gazdaságba új intézkedéseket és irányelveket tesz szükségessé, ami új kihívást jelent a piac összes szereplője számára. A fenntarthatósági kérdéseket, különösen a műanyagokkal kapcsolatosokat, teljes egészében, minden részletre kiterjedően kell elemezni. A jogszabályi
kereteken túlmenően a tanulmány vizsgálja, hogy a körforgásos gazdaság
milyen befolyással van a piac legjelentősebb szereplőire, ennek hatására milyen
fenntarthatósági célkitűzéseket fogalmaztak meg, és hogy ezek mennyire vannak
összhangban a körforgásos gazdaság általános törekvéseivel. A tanulmány végül azt
vizsgálja, hogy a fenntarthatósági célkitűzések megjelennek-e a vállalatok beszerzési
stratégiáiban.