Az eljárási alapjogok és az eljárási alkotmányosság néhány kérdése az Alaptörvényben
Absztrakt :
Az Alaptörvény jelentős változást hozott a tisztességes eljárások követelményét
megfogalmazó alapjogokat illetően. A tisztességes hatósági ügyintézés
újszerű, alaptörvényi alapja a „[v]alljuk hogy népuralom csak ott van, ahol
az állam szolgálja polgárait, ügyeiket méltányosan, visszaélés és részrehajlás
nélkül intézi”. Az ehhez, a tételes alkotmánynormában való megjelenésében
új alapjoghoz rendkívül szorosan kapcsolódó másik alapjog, a tisztességes eljáráshoz
való jog vagy más néven a bírói úthoz való alapjog magyarországi
megjelenése korábbra tehető, az Alkotmány 1989-ben bekövetkezett
módosításhoz
kapcsolódik. Természetesen ez a két alapjog nem meríti ki mindazokat
a követelményeket, amelyeket állami (közhatalmi) eljárások lefolytatása
kapcsán az alkotmányjogi normák meghatároznak. E követelmények átfogó
kerete, forrása a jogállamiság követelménye, a jogállam-klauzula. Az emberi
méltóságból (az általános cselekvési szabadságból) levezethető tisztességre
vonatkozó igény mellett a jogállam-klauzulából fakadó kiszámíthatóság,
a törvényesség, a rendeltetésszerű joggyakorlás és az észszerű időn belül meghozott
döntéshez való jog mellett a demokrácia elvéből levezethető a döntéshozó
közhatalmi szervek demokratikus legitimációja, a többségi döntéshozatal
és a transzparencia elve.
The Fundamental Law introduced a significant change in the fundamental
rights that set out the requirement of fair procedures. The novel, constitutional
basis of fair administration is: “We hold that democracy is only possible where
the State serves its citizens and handles their affairs in an equitable manner,
without abuse and impartially.” Another fundamental right, the right to a fair trial, or the right to a court hearing in Hungary, which is closely related to this
new fundamental right in its appearance in the constitutional norm, existed earlier,
and it is related to the 1989 amendment to the Constitution. Of course, these two
fundamental rights do not exhaust all the requirements set out in the constitutional
norms in connection with the conduct of state (public authority) proceedings. The
comprehensive framework and the source of these requirements is the rule of law
requirement, the rule of law clause. In addition to the need for fairness deriving from
human dignity (general freedom of action), in addition to the predictability of the
rule of law clause, legality, proper exercise of rights and the right to a decision within
a reasonable time, the democratic legitimacy of decision-making public authorities,
majority decision-making and the principle of transparency can be deduced from
the principle of democracy.