Az irgalmas szeretet és a karitász jelentősége az egyház hármas – kormányzati, megszentelő és tanító – küldetésében
Abstract :
A karitatív szeretet a három ág mellett – kormányzati, megszentelő és a tanító – külön nincs nevesítve az egyházban, de jelentősége miatt az átsugárzik mind a kormányzó, mind a megszentelő, mind a tanító küldetésre. Sőt a karitatív szeretet egyfajta összekötő kapocs is az említett három ág között. Lehetetlen az egyház kormányzati, megszentelő vagy tanító küldetéséről beszélni, anélkül, hogy az egyben ne lenne kapcsolatban a karitásszal. A karitász az egyház hármas tevékenységében való egyetemes megjelenése miatt el is mosódnak a határok: sokszor a szeretet tetteinek konkrét megnyilvánulása egyszerre tartozik a tanító, a megszentelő vagy a kormányzati tevékenységhez. A karitász rendkívül sokszínű az egyház életében. Ebben a tanulmányban ennek fényében arra keresem a választ, hogy a karitatív szeretet alapítótól származó példája és utasítása hogyan érvényesül a hármas – kormányzás, megszentelés és tanítás – küldetés területén.
Charity is not specified beside the three branches in the Church – governing, sanctifying and teaching –, but because of its importance it throws light on the governing, sanctifying and teaching missions. Moreover, charity works as a kind of link between the mentioned three branches. It is impossible to speak about the governing, sanctifying and teaching missions of the Church without having its connection with the caritas. Because of the universal appearance of the caritas in the threefold activity of the Church the boundaries are becoming more blurred: in many cases the specific manifestation of charity belongs to any activity of the governing, sanctifying and teaching mission at the same time. What is more, the caritas is multi-coloured in the life of the Church.
In this study I am looking for the answer how the example and order of charity,
originating from the founder, functions in the area of the threefold – governing,
sanctifying and teaching – mission.