The Cult of Saint László (Saint Ladislaus) in the Hungarian Army
Absztrakt :
Every July, in Letkés and Ipolyszalka (Slovakia), the St. László Division of the Comrade
Union of Hungarian Parachutists commemorates – related to the King St. László
festivals – Hungarian soldiers who served in the Division in the last months of WWII.
The Division had nothing to do with the Waffen-SS nor with the armed corps of the
Hungarist Movement.
It was a part of the Royal Hungarian Defence Forces, which
still kept some elements of old traditions. King László, compared to other supporter
or branch patron saints, was a decisive hero to Hungarian soldiers until WWII and the
establishment of the Soviet type bolshevik regime in Hungary. Although after the regime
change, St. László was again recognised as ‘the patron saint of riflemen’, and from time
to time he is commemorated with a mass or a concert,
his influence remains far behind
the period before WWII. In this study we are trying to get answers, why the cult of St.
László – and other branch patron saints – has not developed in the Hungarian Defence Forces since the change of the political system, although the legislative environment
makes it possible. We would like to reveal those deeper historical and intellectual
historical reasons that prove that not only leftist ideology, and its extreme Bolshevik
form, but also the ideology of liberal democracy cannot identify with St. László’s – and
other patron saints’ – figure. We are pointing out that in the current ideological milieu,
there are insufficient grounds for the branch patron saints, besides ceremonial activities,
to become an awareness-raising power. It is not a judgement, but a hypothesis which
is formulated so that we can reflect on the phenomenon authentically. We can say
that the democratic legislation has reached its maximum with allowing religious
freedom in the Hungarian Defence Forces. As numerous works have been written about
St. László’s life and cult, his role in tradition and arts, we touch upon this when it serves
to prove the assumption.
Minden év júliusában, Szent László király ünnepéhez kapcsolódóan emlékezik a Magyar
Ejtőernyős Bajtársi Szövetség Szent László Hadosztály baráti köre Letkésen és a szlovákiai
Ipolyszalkán azokra a magyar katonákra, akik a második világháború utolsó hónapjaiban
a hadosztályban szolgáltak. A hadosztálynak sem a Waffen-SS-hez, sem a Hungarista
Mozgalom fegyveres alakulataihoz nem volt köze. Részét képezte a tradicionalitást
még nyomokban őrző Magyar Királyi Honvédségnek. László király a többi segítő
vagy fegyvernemi védőszenttel való összehasonlításban is, a második világháborúig
és a szovjet típusú bolsevik diktatúra magyarországi kiépítéséig meghatározó példakép
volt a magyar katonák számára. Bár a rendszerváltás után Szent Lászlóra ismét mint
a „lövészek védőszentjére” tekintenek, időnként szentmisével, ünnepi hangversennyel
emlékeznek rá, hatása messze elmarad a második világháborút megelőző időszaktól.
Ebben a tanulmányban arra keressük a választ, hogy mi az oka, hogy bár a jogszabályi
környezet lehetővé tenné a komoly Szent László – és más fegyvernemi védőszent – kultusz kialakulását a Magyar Honvédségben, ez mégsem történt meg a rendszerváltás óta.
Szeretnénk feltárni azokat a mélyebb történelmi és eszmetörténeti összefüggéseket,
amelyek alátámasztják, hogy nemcsak a baloldali ideológia és annak szélsőséges bolsevik formája, hanem a liberális „demokrácia” ideológiája sem tud azonosulni Szent
László – és a többi fegyvernemi védőszent – alakjával. Rámutatunk, hogy a jelenlegi
„ideológiai” miliőben nincs realitása, hogy a fegyvernemi védőszentek a protokollaritáson túl valódi tudatformáló erővé váljanak.