Németország fejlesztéspolitikája mint a biztonságpolitika eszköze
Absztrakt :
Az ország kül- és biztonságpolitikájához hasonlóan több ponton is ellentmondásos.
Az elmúlt évtized során a német fejlesztéspolitika egyre inkább biztonságiasodott,
részévé vált a szélesebb biztonságfelfogásnak. Napjainkban Berlin fejlesztéspolitikájának alakításában több, jelentősen eltérő érdekekkel rendelkező szereplő vesz részt,
amelyből fakadóan a német fejlesztéspolitikát a koherencia hiánya jellemzi. A rendelkezésre álló adatokat áttekintve látható, hogy a német hivatalos fejlesztési támogatás
legfontosabb célországai Kína, India, Afganisztán, Marokkó, Indonézia voltak, majd
2012–2013-tól már Szíria és Törökország is idesorolhatók. Ezen országok támogatása egyrészt klasszikus fejlesztéspolitikai szempontokat (környezetvédelem, megújuló
energiaforrások), másrészt gazdasági érdekeket (hitelnyújtás), harmadrészt (különösen 2015-től) biztonságpolitikai és migrációs politikai szempontokat követ.
Similarly to German foreign and security policy, Berlin’s international development
policy shows ambivalent tendencies. During the last decade, German development
policy has been embedded as a tool into the country’s broader security policy.
Nevertheless, Berlin’s development policy can be characterised by incoherence in
general, due to the diverging interests of several actors participating in its formation.
The biggest recipients of Germany’s Official Development Aid are China, India,
Afghanistan, Morocco and Indonesia, while Syria and Turkey joined this group only
after 2012–2013. The German support towards these countries is based on traditional
development policy considerations (environment protection, renewable resources)
and economic interests (credit and investment), as well as on its importance from the
perspective of security and migration policy (especially after 2015).