Szerző dc.contributor.author | Boros Anita | |
Szerző dc.contributor.author | Robotka Imre | |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2020-03-04T12:59:53Z | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2020-03-04T12:59:53Z | |
Kiadás dc.date.issued | 2019 | |
Issn dc.identifier.issn | 2063-9058 (nyomtatott) | |
Issn dc.identifier.issn | 2063-9066 (online) | |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/14804 | |
Kivonat dc.description.abstract | Magyarország azok közé az országok közé tartozik, amely nem rendelkezik szervezeti szempontból önálló közigazgatási bírósággal. 2018-ban, 1896 után újra a magyar Országgyűlés úgy döntött, hogy hazánk is elindul a közigazgatási bíráskodás szervezetileg is önállósult modellje felé. Az eljárási törvények modernizációja, az önálló közigazgatási perrendtartás és nem utolsósorban az Alaptörvény módosítása kikövezte az utat a rendes bírósági szervezettel párhuzamosan a közigazgatási bíróságok önállósulása felé. Az Országgyűlés döntésének végrehajtása érdekében egy páratlan összefogásnak lehettünk tanúi mind a jogalkotás, mind az igazságszolgáltatás és az annak igazgatási feladatait ellátó Országos Bírósági Hivatal részéről. A közigazgatási bíróságok 2020-as tervezett felállításához minden előkérdés vizsgálatára sor került, ám 2019-ben az Országgyűlés a közigazgatási bíróságok felállításának elhalasztásáról döntött. Ennek ellenére úgy véljük, hogy a szervezeti önállósághoz szükséges intézkedések és az idén felmerült előkérdések a későbbiekben is hasznos információkkal és tanulsággal szolgálhat mind a jogalkotó, mind a jogalkalmazók számára. Hungary is one of the countries that does not have an autonomous administrative court. In 2018, as in 1896, the Hungarian Parliament decided again that Hungary would start moving towards an organisationally independent model of administrative justice. The modernisation of procedural laws, the autonomous administrative procedure and, last but not least, the amendment of the Fundamental Law paved the way for the independence of administrative courts in parallel with the ordinary court organisation. In order to implement the decision of the National Assembly, we have witnessed an unparalleled cooperation between the legislature, the judiciary and the National Office for the Judiciary, which performs its administrative tasks. All preliminary questions were examined for the planned establishment of administrative courts in 2020, but in 2019 the Parliament decided to postpone the establishment of administrative courts. Nonetheless, we believe that the measures needed for organisational autonomy and the questions raised this year can continue to provide useful information and lessons for both legislators and practitioners. | hu_HU |
Nyelv dc.language.iso | hu | hu_HU |
Kiadó dc.publisher | Ludovika Egyetemi Kiadó | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | közigazgatási bíróság | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | közigazgatási eljárás | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | rule of law | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | jogorvoslathoz való jog | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | bírósági felülvizsgálat | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | a közigazgatási perrendtartásról szóló törvény | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | administrative court | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | administrative procedure | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | right to legal remedy | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | judicial review of administrative acts | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | code of judicial review of administrative acts | hu_HU |
Cím dc.title | A 21. századi önálló magyar közigazgatási bíróság felállításának kihívásai | hu_HU |
Cím változat dc.title.alternative | Challenges of the Establishment of 21st Century Autonomous Administrative Courts | hu_HU |
Típus dc.type | Folyóiratcikk | hu_HU |