Az osztrák anyakönyvi igazgatás
Absztrakt :
A tanulmány célja az osztrák anyakönyvezés történeti fejlődésének rövid áttekintését követően
bemutatni az osztrák elektronikus anyakönyvi megoldásokat. A bevezetett elektronikus információs rendszer lehetővé teszi a gyors, hatékony, országosan egységes anyakönyvezést, az elektronikus anyakönyv és más rendszerek elektronikus adatkapcsolat útján megvalósuló információcseréjét, továbbá az elektronikus anyakönyvi ügyintézést.
Az osztrák elektronikus anyakönyvi nyilvántartás vizsgálatát a következő szempontok szerint végzem el: a nyilvántartás hatálya; nyilvántartás-vezetés; szervezeti rend; elektronikus ügyintézés, rendszerkapcsolatok és adatszolgáltatás a nyilvántartásból. Végezetül összehasonlítom
az osztrák és a magyar elektronikus anyakönyvezést, kiemelve azon osztrák megoldásokat, amelyekkel hazánk anyakönyvi nyilvántartás-vezetése is fejleszthető lenne.
The aim of the study is – after a short review of the historical development of the administration
of Civil Registration in Austria – to introduce the Austrian electronic register system. The new
electronic information system accomplishes a fast, effective, country-wide reachable unified
registration, data connection between the electronic register and other electronic information
systems, furthermore it ensures electronic administration concerning civil registration.
The Austrian electronic register is examined based on the following aspects: object of the register;
registration; organisation; electronic administration, data connection and data transmission from
the register. Finally, the Hungarian electronic register system is compared to the Austrian system
in order to highlight those Austrian legal solutions which could be implemented in Hungary, as
well.