Szerző dc.contributor.author | Cservák Csaba | |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2020-01-16T12:20:38Z | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2020-01-16T12:20:38Z | |
Kiadás dc.date.issued | 2019 | |
Isbn dc.identifier.isbn | 2063-9066 (online) | |
Issn dc.identifier.issn | 2063-9058 (nyomtatott) | |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/14695 | |
Kivonat dc.description.abstract | Az új alkotmánybírósági törvény komoly hangsúlyeltolódást hozott az Alkotmánybíróság funkcióját tekintve, amelynek jelentős hatása van annak államhatalmi pozíciójára, továbbá – alkotmányjogi panasz intézménye átalakításának eredményeként – a bírósági jogalkalmazásra. Az alkotmányjogi panasz új szabályai lehetőséget adnak nem csupán a jogszabály, hanem a bírói döntés által okozott – elvileg bármilyen okból bekövetkezett – alapjogsértés orvoslására is. A túlzottan lakonikus szabályozás igen nagy mozgásteret ad az Alkotmánybíróságnak. A jelenlegi gyakorlat alapján egyre inkább elmondható, hogy hiányzik egy törvényi szinten meghatározott lista arról, hogy mikor lehet alkotmányjogi panaszt benyújtani. Álláspontom szerint az alkotmányjogi panasz létjoga különösen joghézag fennállta esetén lenne indokolt. The new Constitutional Court Act has put a serious shift of emphasis on the function of the Constitutional Court, which has a significant impact on its position in the state governance, furthermore, as a result of the transformation of the institution of constitutional complaints, on the judicial law enforcement, as well. According to the new rules of constitutional complaint, not only the law itself can be appealed by its unconstitutionality, but any court decision for whatever reason violating any fundamental right. This excessively laconic regulation gives the Constitutional Court a great margin for manoeuvring. Based on the current practice, it is argued increasingly that there is a need for a list of legal requirements when a constitutional complaint can be lodged. In my opinion, the existence of a constitutional complaint would be justified in case of loopholes in particular. | hu_HU |
Nyelv dc.language.iso | hu | hu_HU |
Kiadó dc.publisher | Ludovika Egyetemi Kiadó | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | alkotmánybíróságok | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | az Alkotmánybíróság tagjai | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | alkotmányjogi panasz | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | Alkotmánybíróság és rendes bíróságok | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | Constitutional Courts | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | Members of Constitutional Court | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | Constitutional Complaint | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | Constitutional Courts and Ordinary Courts | hu_HU |
Cím dc.title | Mérlegen az alkotmánybírósági reformok | hu_HU |
Cím változat dc.title.alternative | Reforms of the Constitutional Court on Balance | hu_HU |
Típus dc.type | Folyóiratcikk | hu_HU |