Az uniós jog alkalmazásáért felelős nemzeti bíróságok függetlensége
Absztrakt :
Az uniós jog alkalmazásában elsődleges szerepet ellátó nemzeti bíróságok
függetlenségének biztosítását maga az uniós jog követeli meg a tagállamoktól, amelyek ezért a nemzeti igazságszolgáltatási rendszereik terén fennálló kizárólagos hatáskörüket e követelmény tiszteletben tartásával kötelesek
gyakorolni. A Bíróságnak két, a közelmúltban lezárt ügyben alkalma nyílt
az uniós jogot alkalmazó nemzeti bíróságok függetlensége terjedelme és korlátai egyes szempontjainak a megvizsgálására, aminek keretében új elemekkel bővítette a területen fennálló ítélkezési gyakorlatát.
A C-619/18. sz. Bizottság kontra Lengyelország ügyben a Bíróság kimondta, hogy a lengyel legfelsőbb bíróság bíráinak nyugdíjkorhatárát a 65. életévre
csökkentő lengyel szabályozás ellentétes az uniós joggal, mivel az sérti a bírák elmozdíthatatlanságának elvét és a bírói függetlenség elvét.
A C-64/16. sz. Associação Sindical dos Juízes Portugueses ügyben a Bíróság megállapította, hogy a portugál számvevőszék bírái illetményének a Portugália számára az Unió által előírt takarékossági intézkedések keretében
való csökkentése nem sérti a bírói függetlenség elvét. A Bíróság szerint ugyanis, jóllehet az érintett bírák azon meggyőződése, hogy a javadalmazásuk
szintje összhangban áll az általuk ellátott feladatok fontosságával szerves
alkotórészét képezi a bírák függetlenségének, azonban a jelen esetben olyan,
a közszolgálat egészét érintő, időben korlátozott hatályú intézkedésekről volt
szó, amelyek céljukat tekintve nem ellentétesek az uniós joggal, és nem tekinthetők a bírói hatalom elleni támadásként.
A Bíróság előtt jelenleg is számos ügy van folyamatban a bírói függetlenség elvének tiszteletben tartásával kapcsolatban, amelyekben az uniós bíráknak lehetőségük lesz ezen elv tartalmának további pontosítására. Ezen
Magyarországot, Lengyelországot és Romániát érintő ügyekben olyan kérdésekről kell majd dönteni, mint a törvényhozó és a végrehajtó hatalom ráhatása az igazságszolgáltatásra, a bírósági vezetők kinevezésének módja, a bírák javadalmazásának a megfelelősége, a bírák által elkövetett jogsértések
kivizsgálásának a módja, valamint a bírák az igazságszolgáltatási tevékenységük során elkövetett hibákért való pénzügyi felelőssége.
National courts play a fundamental role in the application of EU law, which
therefore requires the Member States to exercise their competence to organise the
judiciary by complying with the principle of the independence of judges. The Court
of Justice recently delivered judgments in two cases in which it had the occasion to
examine certain aspects of the extent and the limits of the independence of national
courts applying EU law.
In Case C-619/18 Commission v Poland, the Court ruled that the Polish
legislation concerning the lowering of the retirement age for Polish Supreme Court
judges is contrary to EU law, since it breaches the principles of the irremovability of
judges and judicial independence.
In Case C-64/16 Associação Sindical dos Juízes Portugueses, the Court set out
that the salary reductions applied to the judges of the Tribunal de Contas in Portugal
as part of austerity measures aiming at reducing the Portuguese State’s excessive
budget deficit, do not infringe the principle of judicial independence. Although the
Court recognised that the receipt by the members of a national court of a level of
remuneration commensurate with the importance of the functions they carry out
constitutes a factor which is essential to judicial independence, it pointed out that
the austerity measures in question indiscriminately applied to the whole public
sector, were temporary in nature, pursued a legitimate objective, and, as such, could
not be regarded as an attack against the judiciary.
There are still a lot of cases in progress before the Court as to compliance with the
principle of independence of judges, which concern Hungary, Poland and Romania.
In these cases, the Court has been asked to rule in subjects such as the influence of the
executive and the legislative powers on the judiciary, the nomination of presidents
of courts, the adequacy of remuneration of judges, investigations into irregularities
committed by judges, as well as the financial liability of judges for errors they made
in the course of their judicial activity.