Szerző dc.contributor.author | Z. Karvalics László | |
Elérhetőség dátuma dc.date.accessioned | 2019-12-17T09:41:15Z | |
Rendelkezésre állás dátuma dc.date.available | 2019-12-17T09:41:15Z | |
Kiadás dc.date.issued | 2019 | |
Issn dc.identifier.issn | 0866-6628 | |
Uri dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12944/14645 | |
Kivonat dc.description.abstract | Hosszú út vezetett odáig, hogy a tudományok eredményeiből való részesedés mellett 2012-ben megjelent a tudománytermeléshez való hozzájárulás, a tudományos kutatásokban való részvétel jogának a követelése is. A tanulmány számos oldalról közelíti meg, miért van rendkívüli jelentősége a tudományképességnek és a részvételiségnek, hogyan függ mindez össze a tudományos műveltség új korszakával, miként nőhet ki ebből az „élethosszig tartó kutatás” gyakorlata, és hogy valójában nem jogok meg-, hanem visszaszerzéséről van szó. The content of the Right to Science is changing. After the Second World War it was defined as a right “to share in scientific advancement and its benefits”. Since 2012, it has started to widen to a more open interpretation: “opportunities for all to contribute to the scientific enterprise and freedom indispensable for scientific research”. The paper provides considerations about the importance of scienceability and participative architectures, the new epoch of science literacy and the paradigm of lifelong research. Let alone it is not about acquiring new rights – but winning back a long-time existing role as people’s science. | hu_HU |
Nyelv dc.language.iso | hu | hu_HU |
Kiadó dc.publisher | Nordex Nonprofit Kft. – Dialóg Campus Kiadó | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | a tudományhoz való jog | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | tudományos műveltség | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | állampolgári tudomány | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | hálózati erőforrásszerzés | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | élethosszig tartó kutatás | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | the Right to Science (RtS) | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | scientific literacy | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | citizen science | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | crowdsource | hu_HU |
Kulcsszó dc.subject | lifelong research | hu_HU |
Cím dc.title | A tudományművelés és a tudományokban való jártasság mint emberi jog. Egy arkhimédészi pont azonosítása | hu_HU |
Cím változat dc.title.alternative | Science Making and Scientific Literacy as Human Rights. Identifying an Archimedean Point | hu_HU |
Típus dc.type | Folyóiratcikk | hu_HU |
Változat dc.description.version | kiadói | hu_HU |
Hozzáférés dc.rights.accessRights | nyílt hozzáférésű | hu_HU |
Doi azonosító dc.identifier.doi | 10.32566/ah.2019.3.6 | |
Folyóirat dc.identifier.journalTitle | Acta Humana | hu_HU |
Évfolyam dc.identifier.journalVolume | 7 | hu_HU |
Füzetszám dc.identifier.journalIssueNumber | 3 | hu_HU |
Terjedelem dc.format.page | 119-135 | hu_HU |