Eredetiség vagy kulturális klónozás?
Absztrakt :
A rövid beszélgetés – Dr. Ujházi Loránd és Dr. Harai Dénes között – segít megérteni ezt a differenciált problémát – archaikus népi gondolkodás – korunkban és térségünkben. Az archaikus népi gondolkodás gyökerei: a mítoszok, vallások, ritusok, szokások, sajátos logikai alakzatok. A „népi” kifejezés nagyon ambivalens a magyar történelemben – mert a totalitárius hatalom azzá tette – különösen az ’50-es években, mert egyik oldalról a hatalomnak szüksége volt rá, a másik oldalról üldözte képviselőit. A nagy költők, írók – Sinka István, Féja Géza, Veres Péter, stb. – értéket adtak a magyar vidéki életnek, s ezek az értékek nem fakulnak. Ezen a területen a pedagógia nagy felelőssége és küldetése, fenntartani az értékeket (patriotizmus, stb.)
The brief discussion – between Dr. Lorand Ujhazi and Dr. Denes Harai – helps to understand this differential problem – that of archaic popular thinking – in our present age in this region. The roots of archaic thinking: myths, religion, rituals, conventions, special logic patterns. This notion of “popular” was a very ambivalent one in the Hungarian history, – because the totalitarian power had made it – especially in the 1950s, because from one side the power needed it, whereas from the other side the power went after its representatives. The big poets and writers – István Sinka, Géza Féja, Péter Veres – had given value to the Hungarian country-life, these values do not fade. The pedagogy has a big responsibility and a mission in this field, to maintain the values (patriotism, and so on).