Gazdaságos és környezetbarát üzemeltetés lehetőségei a repülésben
Absztrakt :
A gazdaságosságnak és a környezetvédelemnek egyre nagyobb szerepe van a légi közlekedésben, legyen szó akár polgári, akár katonai légijárművekről. Költséghatékonyabbá tehető a repülés, ha alternatív meghajtásokat, üzemanyagokat, módszereket alkalmazunk a fosszilis eredetű hajtóanyagok helyett. Első körben a fejlesztések arra irányultak, hogy kevesebb hagyományos üzemanyagot használjanak fel a repülőgépek (pl. Delilah projekt vagy Airbus Bluecopter technológia). Más kutatóhelyek inkább arra helyezték a hangsúlyát, hogy újfajta üzemanyaggal (például bio vagy szintetikus) álljanak elő, akár a levegő CO2-jából vagy városi hulladékból előállítva azokat. A földi után a légijárművek egyes példányait is ellátták elektromos meghajtással, amelyek napelem (Solar Impulse), üzemanyagcella (Antares) vagy hibrid rendszer (HY4) segítségével repülnek. De nem csak a levegőben kell takarékoskodni a felhasznált energiával, hanem a földi, repülőtéri működtetésnél is, amely közben a repülőgép tartályaiba feltöltött üzemanyagának akár a 4%-át is elhasználhatja. Ennek kiküszöbölésére egy lehetséges megoldás a repülőeszközök elektromos energiával történő mozgatása a repülőtereken.
The economic and environmental considerations have a continuously increasing role in air traffic and
transport either in civil or military aviation. The aviation can be made more cost effective using alternative
propulsion systems and fuels instead of the traditional fossil fuels. In this days there are numerous available
developments in this field, however not all of them have reached the mature status. The first step of develop-
ments aimed to use less traditional fuel by the aerial vehicles (Delilah Project or Airbus Bluecopter technolo-
gy). Other researchers rather have tried to produce new kind of fuels (bio or synthetic) from communal gar-
bage or from the extracted atmosphere carbon dioxide. After the ground vehicles some of the aerial vehicles
are also driven by electric power using solar cells (Solar Impulse), fuel cells (Antares), or hybrid systems
(HY4). But the atmosphere is not the only place we have to think about the economical energy consumption.
The ground motion (taxiing) of aircraft can also consume even 4% of the total fuel consumption. The solution
can be the electric driven surface motion of helicopters and airplanes in airports.