Efficiency research of the hungarian military higher education process
Absztrakt :
A felsőoktatási intézmények között kiéleződött a verseny, és a minőség helyeződik előtérbe a mennyiségi képzéssel szemben, és az elmúlt években egyre erőteljesebben jelentek meg a társadalom elvárásai a felsőoktatással szemben. A magyar katonai felsőoktatással szemben is megfogalmazódott az az igény, hogy kevesebb ráfordítással, nagyobb eredményt érjen el. A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemen zajló — a képzési folyamatot és a struktúrát egyaránt érintő — változásokhoz, a fenntartó egyre nagyobb fokú nyomása és belülről jövő kezdeményezések is hozzájárultak, és az intézmény működésében előtérbe kerültek a hatékonysággal kapcsolatos kérdések. A hatékonyság vizsgálata és mérési lehetőségeinek kérdése így napjaink egyik fő kutatási irányvonalává vált. A tanulmány célja, hogy bemutassam a katonai felsőoktatás hatékonyságának mérési lehetőségeit a Data Envelopment Analysis (DEA) módszer alkalmazásával.
The actuality of this issue is derived from the lately revealed competition of universities which resulted in a more quality focused approach in teaching, which puts quality in front of quantity. The demand has arisen in relation to the Hungarian military higher education as well to achieve better results for a smaller investment. Seeping changes respect training and organizational structure at the Miklos Zrínyi National Defence University running nowadays, contribute the conservators much the largest pressure and inner proposal and and the questions relating to efficiency have emerged in the institution. The examination of efficiency and the question of measurement possibilities therefore have turned out to be one of the main research directions these days. The aim of this study is to introduce efficiency measurement possibilities for military higher education with the application of the Data Envelopment Analysis (DEA) method.