Felsőfokú felvételi eljárás nemzetiségi nyelveken a Vajdaságban, avagy kiterjeszthető-e az egyetemi autonómia a tartományi autonómia kárára és vice versa
Absztrakt :
A tanulmány a nemzetiségi nyelvű felsőfokú felvételi eljárás normatív hátterét vizsgálja a Vajdaságban egy viszonylag aktuális jogeset elemzésén keresztül: a Vajdasági Magyar Diákszövetség (VaMaDiSZ) beperelte az Újvidéki Jogtudományi Kart, mivel ez utóbbi az autonóm tartomány releváns
rendeletei ellenére nem szervezett magyar nyelvű felvételi vizsgát. Habár
a Fellebbviteli Bíróság másodfokon nyelvi alapú diszkriminációt állapított
meg az említett felsőoktatási intézmény részéről, az eljárás során érdekes kérdések merültek fel az egyetemi autonómia kereteit, az autonóm tartomány
jogalkotói hatásköreit, valamint a nemzetiségi jogok érvényesítésének korlátait illetően. A tanulmány ezen – egyébként mind a mai napig megoldatlan −
kérdések különböző aspektusait járja körbe Szerbia és tartománya, Vajdaság
érvényes jogszabályai, valamint az ország (alkotmány)bírósági gyakorlatának tükrében.
The paper examines the normative background of higher education entrance
examination in national minority languages in the AP of Vojvodina through
analysis of a relatively fresh case study in which a students’ association has
filed a suit against the Faculty of Law in Novi Sad for rejection of organising
entrance examination in the Hungarian language, despite of the relevant bylaws of the autonomous province. Although the Court of Appeal has confirmed
discrimination based on language committed by the mentioned higher
education institution, interesting issues have arisen during the proceeding
concerning the scope of university autonomy, normative competences of the
autonomous province and enforcement of supplementary national minority
rights. Considering the valid legal rules of Serbia and its province, Vojvodina,
and the (constitutional) court practice in the country the paper presents
various aspects of these issues that have remained unsolved up to this day.