Új játék, új szabályok: Az e-kereskedelemmel kapcsolatban alakuló európai versenyjogi gyakorlat
Absztrakt :
Az e-kereskedelem gyors fejlődése sajátos új jelenségekhez vezet az áruk és szolgáltatások elosztási láncában, az új értékesítési csatornát a vállalkozások megpróbálják
termékeikhez,
meglévő disztribúciós modelljeikhez illeszteni, felhasználni vagy éppen
használatát az általuk kívánt keretek közé szorítani.
Európában az e-kereskedelem fejlődésének intenzitása nem egyforma. Az egyes
nemzeti piacok eltérő jellemzői, szerkezete miatt az e-kereskedelem bizonyos sajátosságai egyes tagállamokban problémásabbak, mint máshol. Megfigyelhető az is, hogy ahol
az e-kereskedelem elterjedtebb, a tagállami versenyhatóságok is aktívabbak e területen.
A jelen tanulmány célja, hogy átfogóan áttekintse az áruk online kereskedelmének vertikális vonatkozásaira irányadó európai versenyjogi szabályozási keretet
és ügyeket és ezen keresztül ismertesse a kialakulóban lévő európai joggyakorlatot,
versenypolitikai irányvonalat.
A tanulmány fő következtetése, hogy jelenleg az e-kereskedelemmel kapcsolatban
számos versenyjogi szempontból releváns kérdés még továbbra is nyitott. Sok esetben
nem egyértelmű, hogy a vizsgált korlátozások torzítják-e egyáltalán a versenyt, illetve
hogy a fogyasztói előnyök esetlegesen kompenzálják-e az ilyen korlátozások által
okozott hátrányt. Ezen kérdéseknek a szétszálazását és az azokra európai szinten
adott válaszokat nagyban befolyásolja a tagállami versenyhatóságok jogértelmezése,
valamint a vertikális szabályok jelenleg esedékes felülvizsgálata.
Th e rapid development of e-commerce leads to specifi c new phenomena in the distribution
chain of goods and services, businesses are trying to adapt this new distribution
channel to their products and existing distribution methods and make use of it or to
restrict its use.
Th e intensity of the development of e-commerce in Europe is not uniform. Due to
the diff erent characteristics of national markets and their structure, certain features
of e-commerce are more problematic in some Member States than elsewhere. It can
also be observed that where e-commerce is more widespread, national competition
authorities are also more active.
Th e purpose of this study is to comprehensively review the current European
competition regulatory framework and cases concerning the vertical aspects of online
distribution of goods and to present the emerging European jurisprudence and competition
policy in this context.
Th e main conclusion of the study is that currently many issues related to e-commerce,
which are relevant from the competition law point of view, are still open. In many cases,
it is unclear whether the restraints observed distort competition at all, and whether the
benefi ts may compensate consumers for the disadvantages caused by restrictions. Th e
future assessment of these issues and the responses given to them at European level
are, to a large extent, infl uenced by the competition law enforcement of competition
authorities of the Member States and the current review of vertical rules.